Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> W odwiedzinach u pana Andersena,basniowe fiordy Norwegii,wioska Sw.Mikolaja,uroki Szwecji i Morze Wattowe. </b>    Höga Kusten.

Höga Kusten.

Szwecja
Szwecja, Utansjö

Dojezdzamy do wielkiego mostu o nazwie Höga Kusten Bron ( dl.1210 m ),ktory przechodzi nad rzeka Angerman. Z niego znow rozciaga sie przepiekny widok.
Przypomina mi sie,ze juz czytalam o tym miejscu.Wertuje przewodnik i juz wiem.Jest to Höga Kusten.

Höga Kusten to Wysokie Wybrzeze.Jego czesc zajmuje PN Skuleskogen.Wybrzeze wraz z parkiem i z Archipelagiem Kvarken zostalo wpisane na liste UNESCO w 2000r.
Jest to najwyzsze na swiecie wybrzeze, powstale po ostatnim zlodowaceniu w wyniku podnoszenia sie ladu odciazonego po wytopieniu ladolodu.Podnosi sie ono nadal srednio 8 mm na rok.Zbudowane jest ono w wiekszosci z czerwonawego granitu.Miejscami pokrywaja go " diabelskie pola "zwiru i gruzu skalnego.Park Skuleskogen stanowi mieszanke lasow,glownie sosnowych,lak,bagien i niewielkich jezior.Najslynniejszym obiektem w parku,powstalym w wyniku erozji jest skalna szczelina Slattdalsskrevan.Jej dl.200 m , wys.40 m i szer. dochodzaca do 7 m.Niesamowitych wrazen dostarcza turystom gora Skuleberget - 294 m n.p.m.