Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Sklepy cynamonowe,Bakczysaraj,ostatni skansen komunizmu w Europie,kodry,ikony malowane na szkle, tokaj, cesarski Wieden. </b>    Olesko.

Olesko.

Ukraina
Ukraina, Olesko

Z Lwowa wyjechalismy okolo godziny 16.00, kierujac sie juz na Zytomierz.
W planach mielismy zwiedzic jeszcze pare miejsc i za dwa dni byc w Zytomierzu.Jednym z takich miejsc byl zamek w Olesku.

Olesko polozone jest 70 kilometrow od Lwowa wiec na miejscu bylismy tuz po 17.30.Olesko to niewielka miejscowosc polozona nad rzeka Libercia.Wjezdzajac do miasteczka mijamy stary cmentarz oraz Kosciol Trojcy Swietej otwarty tylko w czasie nabozenstw.
Znaki drogowe informuja nas jak dojechac na zamek. Juz podszas jazdy w oddali majacza mury zamku.
Parkujemy nasze autko tuz przed brama wjazdowa,obok straganow z pamiatkami.Idziemy na zamek.
Nigdzie nie ma kasy z biletami.Chcemy zapytac kogos czy wstep jest platny czy nie, ale nie ma kogo.Grupa turystow ( oczywiscie z Polski ) opuszczajaca zamek wykluca sie z ochrona i jakas Ukrainka.Podchodzimy do jednego pana z ochrony ktory mowi nam,ze nie mozemy wejsc bo juz zamkniete.Zdezorientowani ta cala sytuacja chcemy juz wracac gdy nagle Ukrainka tlumaczaca cos wczesniej polskim turystom wola aby do niej podejsc.Pani okolo 30 lat,bardzo mila, poinformowala nas,ze zamek mozna zwiedzac do 16.30 ( a wiec spoznilismy sie 60 min.) ale jesli chcemy ona obwiezie nas dorozka po parku nalezacym do zamku,a potem bedziemy mogli pojsc na zamek.Zgodzilismy sie.
Ukrainka rozmawiala z nami po polsku gdy dowiedziala sie skad jestesmy.
Dorozke ciagnela klacz u boku ktorej szedl mlody zrebak.Kuba siedzial obok pani,ktora pozwolila mu powozic,a my z tylu w dorozce.Wycieczka nie byla zbyt dluga,trwala jakies 30 min.Przewodniczka opowiedziala nam cala historie zamku i parku oraz wiele innych ciekawych rzeczy dotyczacych polskich zamkow z okregu lwowskiego.
W oleskim zamku znajduje sie muzeum ,w ktorym umieszczono kolekcje obrazow,antykow,broni i sztuki z przelomu XVI i XVII w.Kolekcja ta jest uwazana za jedna z najbogatszych skarbcow sztuki polskiej poza granicami Polski.W zamku miesci sie rowniez restauracja, dosc droga jak na kieszen ukrainskiego obywatela.
Naszej milej przewodniczce musielismy zaplacic w euro bo nie mielismy hrywien.Pani z wielka przyjemnoscia przyjela obca walute.Cena tej wycieczki wynosila 7 € ( 2 dorosle osoby + dziecko 6 lat ) .Poniewaz nie mielismy drobnych dalismy jej 10 €, bez wydawania reszty.Kobieta byla tak zadowolona,ze dala nam w prezencie kopie starej mapy zamkow okregu lwowskiego i akt nadania przywileju szlacheckiego ( fajna pamiatka ).Na koniec jeszcze pamiatkowe zdjecie w dorozce,z szabla i panem przebranym w polski stroj szlachecki.Mile pozegnanie i poszlismy na zamek cos zjesc.Niestety, restauracja byla na ten dzien zarezerwowana bo odbywala sie jakas impreza.Obiad przeszedl nam wiec kolo nosa.Muzeum tez bylo juz zamkniete,nie pozostalo nam nic innego jak obejrzec zamek z zewnatrz (piekny rozciagal sie stad widok na cala okolice ).
Zeszlismy do samochodu.Naprzeciwko terenow zamkowych,a po drugiej stronie parkingu stoi barokowy kosciol sw.Jozefa i klasztor Kapucynow.Obecnie miesci sie tu muzeum - magazyn.

******************************************************************************************************

Teraz troche historii.

1) kosciol sw.Jozefa i klasztor Kapucynow --- powstal w 1739r.z fundacji wojewody wolynskiego Jozefa Seweryna Rzewuskiego oraz jego zony Antoniny z Potockich.Po I rozbiorze Polski Kapucyni opuscili klasztor,ktory zostal zamieniony na magazyn i lazaret.Podczas II wojny swiatowej miescil sie tu oboz zaglady dla Zydow.Obecnie w klasztorze mieszcza sie magazyny dziel sztuki z kosciolow i zbiorow prywatnych, z terenu calej zachodniej Ukrainy.

2) zamek i park --- walory obronne zamku docenione byly juz za czasow ruskich.Stal on na wzgorzu,otoczony byl fosa i bagnami.Pierwszy grod splonal po najezdzie litewskim w 1352r.Tu urodzil sie w 1629r.krol Jan III Sobieski i w 1639r.krol Michal Korybut Wisniowiecki.Tutaj tez popelnil samobojstwo Adam Zolkiewski z milosci do Marii Danilowiczowny.
Twierdza w Olesku zostala odbudowana pod koniec XIVw.Ostatecznie zdobyta i przylaczona do Polski przez Wladyslawa Jagielle w 1432 r.Pierwszym wlascicielem zamku byl Jan z Sienna.Po nim zamek znajdowal sie w rekach takich rodow jak: Herburtow,Danilowiczow,Sobieskich i Rzewuskich.Pod koniec XVI w.wojewoda ruski Jan Danilowicz wzniosl tu wspaniala renesansowa rezydencje.Zachowano stary uklad przestrzenny.Zamek zalozony byl na planie owalnym i dostosowany do ksztaltu wzgorza.Posiadal on dwa skrzydla przedzielone dziedzincem.Od poludniowej strony dziedziniec zamyka mur z galeria,a od polnocy kwadratowa wieza z brama i przylegajacy do niej prostokatny budynek.Nad brama znajduje sie tablica herbowa Jana Danilowicza z poczatku XVII w.Na mocy testamentu ,po smierci ostatniego z Danilowiczow Olesko przypadlo Koniecpolskim.Koniecpolscy mieszkali w Zolkwi ,a zamek w Olesku popadal w ruine.Jan III Sobieski nie szczedzil wysilkow aby stac sie wlascicielem posiadlosci ,w ktorej przyszedl na swiat.W koncu ja kupil.Tu mieszkal przez lata ze swa zona Maria Kazimiera i 14-stka dzieci.Po smierci krola, wdowa po nim, wspaniale odnowila rezydencje.W XVIII w. sprzedano zamek Austriakom.W 1882r.obiekt jako pamiatka narodowa zostal kupiony przez " Komitet Opieki nad Zamkiem w Olesku " i ofiarowany krajowi.Prace konserwatorskie trwaly do II wojny swiatowej.Po wojnie budowla ulegla zniszczeniu.Dopiero w latach 1961-1965 ponownie ja odbudowano i urzadzono muzeum.
U podnoza zamku rozciaga sie piekny park z ogrodem i stawem, zalozony przez Marie Kazimiere.To ona umiescila w nim kamienne rzezby lwow.Obecnie umieszczono rowniez rzezby wspolczesnych artystow.

Zamek lezy na tzw." Zlotej Podkowie ".Jest to pierscien utworzony przez trzy zamki lezace blisko siebie.Sa to : Olesko - Podhorce - Zloczow.

******************************************************************************
Bylo okolo 18.30 kiedy ruszylismy spod zamku w dalsza droge.Tym razem zaczelismy szukac dogodnego miejsca na nocleg.