Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Tam gdzie zyli Ilirowie. </b>    Miasto Ali Paszy.

Miasto Ali Paszy.

Albania
Albania, Tepelena

Jedziemy dalej w kierunku polnocnym do Tepeleny .Jest ona oddalona 45 km od Gjirokaster.Trasa prowadzi wzdluz koryta rzeki Drinos .Okolo 6 km przed Tepelena znajduje sie skrzyzowanie , na ktorym skrecajac w prawo,wjezdzamy na droge do Korczy ( przez Permet i Leskovik ).Tepelena lezy na lewym brzegu rzeki Vjoses .
Tepelena pro turecku znaczy wzgorze Heleny ( imie miejscowej krolowej iliryjskiej ).W poblizu tej miejscowosci urodzil sie Ali Pasta z Tepeleny.W tym okregu powstaly liczne warownie iliryjskie ,siegajace VI-V w.p.n.e. oral rzymskie .Jedna z wiekszych twierdz iliryjskich to Matohasanaj ,zajmujaca powierzchnie ponad 3 ha.Inne warownie w tym rejonie to : Zharre,Horre i Rabije .Tereny te nalezaly do iliryjskich plemion Kaonow .

………………..
Do zwiedzania nie ma za duzo w miescie.Mozna zobaczyc :
* pomnik Ali Paszy ,
* zamek Ali Paszy ,
* kosciol orthodoksyjny ,
* naturalne zrodla wodne , ktorych w okolicach miasta jest dosc sporo.

Nazwe Tepeleny znajdziemy na butelkach z woda mineralna.

……………….

Po krotkim pobycie w miescie wracamy na droge do Korczy ( ob.6 km ).