Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Wyspy Szczęśliwe. </b>    Stolica wyspy.

Stolica wyspy.

Hiszpania
Hiszpania, Las Palmas de Gran Canaria

Las Palmas de Gran Canaria jest bardzo ekspansywnym miastem, które wzrosło w ostatnich latach, począwszy od dzisiejszej starówki Vegueta w górę ,w kierunku portu.W XX w. miasto rozprzestrzeniło się na stokach górskich, w dzielnicy Ciudad Alta. Z tego powodu, Las Palmas posiada dwa różne centra miejskie, które znajdują się około 4 km od siebie. Te dwa ośrodki są w każdym przypadku, interesujące dla turystów . Po pierwsze, Stare Miasto-Vegueta i Triana, z drugiej strony, dzielnica Santa Catalina od plaży Canteras i portu w Las Palmas.
Las Palmas to piękne miasto położone na północnym wschodzie wyspy Gran Canaria. Zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie Oceanu Atlantyckiego, pomiędzy dwiema czarującymi zatokami i utworzonymi w nich przepięknymi plażami Playa de las Canteras i Playa de las Alcaravaneras. Miasto jest stolicą wyspy, a zarazem stolicą Autonomii Wysp Kanaryjskich razem z Santa Cruz de Tenerife. Słynie z dobrego klimatu, świetnej bazy turystycznej i sezonu, który trwa tu przez cały rok! Świetnie odnajdą się tutaj amatorzy słodkiego lenistwa na plaży, jak i wielbiciele dobrej sztuki, architektury i historii.

Co warto zobaczyc :

a) Katedra Santa Ana - stoi pośród Vegueta, najstarszej części miasta Las Palmas de Gran Canaria. Jest najstarszym i największym kościołem na wyspie i kościołem metropolitalnym diecezji Wysp Kanaryjskich.W 1497 r.rozpoczeto budowe katedry, a zakonczono w 1570r.Katedra ma dwie wieze , a w srodku trzy nawy.Wystepuje tutaj mieszanka roznych stylow architektonicznych, np.: gotyk,renesans,barok czy klasycyzm.
b) Ratusz Casas Consistoriales to budynek ratusza stojący przy placu Plaza de Santa Ana naprzeciw katedry. Budynek stoi w miejscu dawnego XVII - wiecznego ratusza, który spłonął w 1842 roku. Nowy budynek ratusza wzniesiono w stylu klasycystycznym a jego budowę zakończono w roku 1855. Obecnie ratusz pełni również funkcję prezentacji artystycznej ponieważ na jego ścianach zawieszono aż 90 obrazów wielu znanych hiszpańskich malarzy.
c) Casa de Colon - obecnie jest to muzeum, którego głównym tematem jest Kolumb i jego podroze..
1478 dom ten założył Juan Rejón, zdobywca wyspy Gran Canaria. Casa de Colón byl domem gubernatora. W 1492 r.K.Kolumb odwiedził jego dom podczas podróży do Ameryki, kiedy wylądował na wyspie, aby naprawić jeden ze swoich statków. Budynek zyskał obecny kształt dopiero w 1950 roku.
d) Plaza Espiritu Santo - trójkątny, datowany na XVI wiek „Plaza del Espiritu Santo” znajduje się pomiędzy ulicami „Espiritu Santo” i „Doctor Chil” w dzielnicy Vegueta.Na zabytkowym placu stoi stworzona przez Manuela Ponce de Leon w 1869 fontanna, która jest otoczona czterema rzeźbami, które symbolizują cztery pory roku. Większość placu otaczaja domy mieszczańskie, w tym Casa Manrique i Casa Llena, również zaprojektowane przez tego architekta.
e) Gabinete Liberario - założony w 1844 roku.Odgrywal i odgrywa znaczącą rolę w życiu społecznym i kulturalnym miasta. Jest to duży budynek zbudowany z neoklasycznych elementów architektonicznych i nowoczesnej dekoracji wnętrz.Mieszcza się tam liczne pokoje o wielkiej wartości artystycznej, w których można organizować wszelkiego rodzaju imprezy i spotkania o pojemności do 250 osób
f) Calle Mayor de Triana - Dziś jest jedną z głównych ulic handlowych miasta.Kamienice stojace wzdluz ulicy pochodza z XVI - XVIII w.Na poczatku swojego istnienia byla to ulica marynarzy.
g) Palacio Episcopal - stoi zaraz na początku po prawej stronie placu Plaza de Santa Ana patrząc od strony katedry. Zbudowano go w XVI wieku wg projektu architekta Juan Ponce de Leona. Budynek był kilka razy remontowany i przebudowywany, ostatnio w XIX wieku. Jasna fasada budynku jest bardzo piękna w swej surowości i prostocie. Wyróżnia ją ciemny drewniany balkon przy skrajnym oknie

.......................................................

Do stolicy wyspy jechalismy nieco ponad godzine.Gdy dotarlismy na miejsce jechalismy wzdluz promenady nadmorskiej ogladajac wielki port i platformy wiertnicze stojace w morzu.Szukalismy drogi do Starego Miasta.Niestety oznakowanie bylo zadne ( jak na calej wyspie ).Postanowilismy jechac za pomoca kompasu bo nasza nawigacja zaczela wariowac.W koncu dotarlismy na miejsce.I mielismy kolejny problem.Na ulicach nie bylo wolnych miejsc parkingowych , a jeden duzy parking byl ok.600 m od naszego celu.Krazylismy ponad 30 min po ulicach Las Palmas , az wreszcie nam sie udalo.Autko zaparkowane wiec ruszamy na Stare Miasto cos zjesc.Musimy zjesc obfite sniadanie aby miec sily na dalszy spacer po miescie.Wchodzimy do niewielkiej kafejki, w ktorej serwuja sniadania i zamawiamy 3 omlety.Jeden z pomidorami i szynka , a dwa z krewetkami.Do tego cieple napoje.Zjadamy szybko bo smakuje wysmienice.Pytamy jeszcze o droge i wychodzimy.
Zwiedzamy Stare Miasto ( wszystko jest usytuowane blisko siebie), plac,ratusz,katedra.Kupujemy bilety i wchodzimy na wieze katedry.
Dorosli placa 1,50 €, dzieci nic.Z wiezy rozciaga sie cudowny widok na miasto.Spedzamy tam okolo 30 min.Nastepnie ruszamy spacerkiem uliczkami miasta , pomiedzy restauracyjkami,malymi placykami,cudownymi kamienicami , kierujac sie w strone auta ( oczywiscie okrezna droga :))) ).
W Las Palmas spedzilismy prawie caly dzien.Z niechecia wracamy do Maspalomas.
Musze wspomniec o pogodzie.Las Palmas przywitalo nas nieciekawa pogoda.Bylo wietrznie,mglisto,pochmurnie i nadciagala burza.Kanaryjczycy mowia,ze gdy w Las Palmas pada i wieje w Maspalomas jest slonce i cudowna pogoda.I to sie sprawdzalo.