Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Wielka Pardubicka i Szlak Orlich Gniazd </b>    Moje miasto.

Moje miasto.

Polska, Wieluń

Po zwiedzeniu zamku jedziemy juz prosto do Wielunia, do moich rodzicow i mojej siostry.Pod wieczor jestesmy juz na miejscu.Tutaj spedzamy 4 dni i ruszamy spowrotem do Niemiec poniewaz jedziemy dalej na kolejne cztery dni do Holandii.

Moja siostra kocha zwierzeta wiec przygarnia koty i psy.Moj Kuba mial wiec sie z kim bawic i kim opiekowac.Dobra lekcja dla malego dziecka.

........................

Wielun - miasto w woj. łódzkim, na krańcu Wyżyny Wieluńskiej, siedziba powiatu wieluńskiego oraz gminy Wieluń.
Był miastem królewskim Korony Królestwa Polskiegow, potem w starostwie wieluńskim w powiecie wieluńskim województwa sieradzkiego w końcu XVI wieku. Jest także często uważany za miejsce wybuchu II wojny światowej. Niekiedy nazywany polską Guernicą w związku z bestialstwem Luftwaffe wobec ludności cywilnej podczas nalotów bombowych 1 września 1939.
Wieluń jest miastem o prawie 800-letniej historii. Pierwsze wzmianki o osadzie pochodzą z 2 połowy XIII w. Gród był od 1281 ośrodkiem kasztelanii[6]. Przypuszcza się, że prawa miejskie Wieluń uzyskał ok. 1282. W XIV wieku Kazimierz III Wielki wybudował w Wieluniu zamek, który potem był wielokrotnie przebudowywany w związku z pożarami. Dziś na fundamentach zamku stoi pałacyk klasycystyczny. Miasto było stolicą historycznej ziemi wieluńskiej w województwie sieradzkim od 1396. W 1564 starostwo wieluńskie składało się z miast: Wielunia i Kamionu oraz wsi: Bobrowniki, Wierzbie, Pątnów, Krzyworzeka, Mokrsko z folwarkiem, Wróblew, Pichlice, Sokolniki z folwarkiem, Czastary, Osiek, Kiełczygłów w Sieradzkiem i innych. W Wieluniu od końca XIV w. do końca XVIII w., odbywały się sądy ziemskie i grodzkie.
Żydzi osiedlali się w Wieluniu już od połowy XVI wieku, mimo że miasto posiadało tzw. przywilej de non tolerandis Judaeis, wydany w 1566 przez króla Zygmunta Augusta i odnowiony w 1581 przez króla Stefana Batorego, zabraniający Żydom osiedlania się w tym mieście. Z tego powodu w okresie staropolskim Żydów w tym mieście oficjalnie nie było. W 1799 zbudowano pierwszą synagogę, a w 1850 powstał kirkut. W 1897 w mieście było 2732 Żydów (38% ludności ).
Bombardowanie Wielunia – odbyło się 1 września o godzinie 4:40, a przeprowadziły je bombowce nurkujące Luftwaffe; jest ono często przywoływane jako przykład bestialstwa i nieuzasadnionego terroru niemieckiego lotnictwa.
II wojna światowa[edytuj]
Na początku okupacji miasto włączono do III Rzeszy. Okupanci używali nazw Welun w latach 1940–1941 i 1942–45 oraz Welungen 1941–42. Cała ludność żydowska została zebrana w getcie, w sierpniu 1942 przetrzymywana w kościele Bożego Ciała, a potem w większości wymordowana – głównie w obozie zagłady w Chełmnie nad Nerem. 18 stycznia 1945 do miasta wkroczyła Armia Czerwona.
Zbrojne podziemie polskie, walczące z okupantem niemieckim, a potem stacjonującymi jednostkami radzieckimi i UB, przetrwało na ziemi wieluńskiej aż do 1953. W latach 1975–1998 miasto administracyjnie należało do woj. sieradzkiego.

Wiadomosci historyczne zaczerpnelam z ksiazki , kustosza naszego Muzeum Ziemi Wielunskiej p.Olejnika.

....................

Czas szybko leci.Nadszedl ostatni dzien pobytu u rodzicow.Pakujemy nasze rzeczy do auta i jutro ruszamy w droge powrotna.