Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Krotkie wycieczki po Niemczech oraz Holandii i Belgii (od emigracji w 2003r. do chwili obecnej). </b>    Siedziba krola Alberta I .
2018

Siedziba krola Alberta I .

Belgia
Belgia, Veurne

Veurne jest stolicą w belgijskiej prowincji Flandrii Zachodniej.13 sierpnia 1297 r. Francuzi, pod wodzą hrabiego Roberta II Artoisa, pokonali Niemców i Flandrię pod wodzą Wilhelma von Jülicha. Veurne był wcześniej ufortyfikowany i został zdobyty przez Aleksandra Farnese dla Hiszpanii w 1583 roku. Podczas pierwszej wojny światowej Veurne znajdowała się w małej części Belgii, która nie była okupowana przez wojska niemieckie.

Co warto zobaczyc ? :

* Rynek -
Duży kwadratowy plac otoczony jest uroczym zespołem zabytkowych budynków. Należą do nich ratusz, dawny dwór z wieżą i stara hala mięsna, wszystkie z początku XVII wieku. Dzwonnica została dodana do listy światowego dziedzictwa UNESCO w 1999 roku. Podziwiać można również z rynku dwa kościoły św. Walburgi i św. Mikołaja.
* St. Nicolas Church -
Kościół św. Mikołaja pochodzi z XII wieku i został przebudowany w latach 1494-1497. Ma trzyczęściowy ołtarz z XVI wieku autorstwa Jana van Amstela.W wieży kościoła znajduje się małe muzeum carillon.
* Hiszpański pawilon -
Hiszpański pawilon został zbudowany w latach 1448-1530 i był używany jako ratusz do 1586 roku.
* St .Walburga Church -
Poprzedni budynek, poświęcony Matce Bożej i służący jako kaplica zamkowa, został zbudowany w IX wieku. Około 870 relikwii św. Walburgi i jej braci Wunibald i Willibald von Eichstätt zostało przeniesionych do kościoła. W XIII i XIV wieku rozpoczęto budowę większego gotyckiego kościoła św. Walburga. Stworzono tylko chór, dwa jarzma nawy i podstawę wieży. Głębokie fundamenty wieży zostały następnie wykorzystane jako zbiornik wodny (Citerne) do serwisowania i gaszenia wody. Dopiero w 1907 roku ukończono neogotycki transept.
* Park St. Walburga -
Zielona okolica w centrum Veurnes. Na południu znajduje się wzgórze zamkowe średniowiecznego zamku hrabiowskiego. Pośrodku znajduje się pawilon, żeliwna konstrukcja z 1899 r. Na dachu jest pozłacana lira. Na wschodzie stoi Sint-Walburgakerk, którego dawny cmentarz stanowi część parku. Park jest otoczony zielonymi murami otaczających fabuł.

………………….

Zatrzymalismy sie tu na chwile , a spedzilismy okolo 3 godzin.Cudowne miejsce z dobrze zachowanymi zabytkami , starym rynkiem , kamieniczkami.Czas sie w tym miejscu zatrzymal.Zwiedzilam juz sporo i odwiedzilam duzo miast , ale tak urokliwego jeszcze nie widzialam.Spacerujac uliczkami Veurne mialam uczucie jakbym zyla w tu w XIII w.Cos niesamowitego.Polecam to miejsce.
Po spacerze w mocno grzejacym sloncu czas odpoczac i napic sie czegos na ochlode.Zajmujemy miejsce w restauracji ……...nazwy niestety nie pamietam………...ten flamandzki jezyk …….polozonej przy ratuszu .Stad mamy cudowny widok na caly Groß Markt.
Czas ucieka wiec i nam pora ruszac w droge i szukac noclegu.