Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> W ojczyznie Don Kichota i Sancho Pansy. </b>    Barcelona.
1997

Barcelona.

Hiszpania
Hiszpania, Barcelona

Dzisiaj zwiedzamy dalej Barcelone.Sagrada Familia-Budowe jej rozpoczeto w 1882 r.Poczatkowo nadzorowal prace Francisco de Villar.Od 1883 r.prace przejal Gaudi.Dokonczyl on krypte i stworzyl projekt olbrzymiej , wysokiej na 150 m budowli.Pracowal nad ta katedra do swojej smierci czyli 1926 r.Konstrukcja ta ma 3 gigantyczne fasady.Wschodnia-Najbardziej misterna , poswiecona Narodzeniu Chrystusa.Zachodnia-poswiecona Mece Panskiej i Smierci.Poludniowa-przedstawia Chrystusa w Chwale.Cztery iglice kazdej z nich symbolizuja 12 apostolow.Wieza nad absyda Matke Boska.Swiatynia udekorowana jest wspanialymi rzezbami i ornamentami.Po smierci Gaudi zostal pochowany w krypcie tej katedry.Katedre mozna zwiedzac - wstep platny.Nadal jest w budowie.Po drugiej strobie ulicy przy ktorej stoi katedra jest piekny park.Tam w cieniu drzew odpoczywalismy od upalu i pilismy sok pomaranczowy z pobliskiego kiosku-swiezo wycisniety,pyszny.Podziwialismy Piekno i potege tej budowli.Z oddali budowla ta przypomina mi kopiec termitow.Bedac w Barcelonie nie mozna jej nie zobaczyc.TRZEBA to zobaczyc.Nastepna atrakcja to Poble Espanyol-mieszanka rozmaitych stylow architektonicznych roznych regionow Hiszpanii.Barcelona lezy na dwoch wzgorzach: Montjuic z obiektami olimpijskimi i Tibidabo z parkiem rozrywki.Tez polecam.Mnie oprocz Sagrada Familia najbardziej zafascynowal Park Güella,ktory jest czescia ogrodow podmiejskich.Pracowal nad nim rowniez Gaudi ( w latach 1900-1914),na zlecenie bogatego przemyslowca i katalonskiego nacjonalisty Eusebiego Güella.Park powstal na wzgorzu gdzie znajduje sie centrum parku.Od niego odchodzi kilka sciezek spacerowych na zboczu gory.Caly park otoczony jest murem udekorowanym ceramiczna mozaika.Centralny punkt parku to Hala Stu Kolumn.W rzeczywistosci kolumn doryckich podpierajacych ozdobiony mozaikami sufit jest tylko 86.Na dachu hali urzadzono rozlegly taras otoczony falista balustrada-sluzaca jednoczesnie jako kreta lawka.Wszystko ozdobione mozaikami.Stad mozna podziwiac piekna panorame miasta.W poblizu wejscia do parku stoja dwa domy o niezwyklych ksztaltach,z barwnymi dachami i nieregularnymi,przypominajacymi grzyby wiezami."Jaskolcze gniazda",kolorowa salamandra itd.przyciagaja wzrok ktory przekazuje do mozgu wiadomosc-pieknie tu,jaka misterna robota.Kolorowe,ceramiczne dekoracje sa charakterystyczna cecha figlarnych,abstrakcyjnych ksztaltow w Parc Güell.Polecam wszystkim bo jest to jedyne w swoim rodzaju.