Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> W odwiedzinach u pana Andersena,basniowe fiordy Norwegii,wioska Sw.Mikolaja,uroki Szwecji i Morze Wattowe. </b>    Stare Miasto Lulea.

Stare Miasto Lulea.

Szwecja
Szwecja, Gammelstaden

Bylo juz pozne popoludnie kiedy dotarlismy do Starego Miasta Lulea zw.Gammelstaden.Lezy ono w odleglosci 10 km od morza i wspolczesnej Lulei.Otrzymala ona prawa miejskie juz w 1621r.
Gammelstaden zostalo wpisane na liste UNESCO w 1996r.Miejsce warte zobyczenia.

Zwiedzajac Stara Lulee mielismy rozna pogode.Raz swiecilo slonce,a naraz nadchodzily ciemne chmury i padalo.Bylo jednak cieplo.Postanowilismy zatrzymac sie tu i troche rozejrzec.

Na starowke sklada sie kosciol z XV w. otoczony przez 408 domkow oferujacych 553 pokoje dla pielgrzymow.To najwieksza i najlepiej zachowana w Szwecji wioska parafialna sposrod 16,ktore przetrwaly do naszych czasow ( niegdys bylo ich w kraju 71 ).

*Kosciol zbudowany jest z szarego i czerwonego granitu.Warto zwiedzic jego bogate wnetrze.My niestety nie mielismy tej mozliwosci bo kosciol byl zamkniety.

*Czerwono-biale domki otaczajace kosciol.Jest ich 408.Pierwsze z nich powstaly w I pol.XVI w.

Stara Lulea ma 4.892 mieszkancow.

Latwo jest trafic w to miejsce.Jadac trasa E4 mamy przy drodze mnostwo znakow informujacych jak dojechac do Gammelstaden.

Nastepnie postanowilismy pojechac do wspolczesnej Lulei,ktora lezy 10 km dalej,nad morzem.