Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> W odwiedzinach u pana Andersena,basniowe fiordy Norwegii,wioska Sw.Mikolaja,uroki Szwecji i Morze Wattowe. </b>    Malmö.

Malmö.

Szwecja
Szwecja, Malmö

Rano obudzily nas krople deszczu stukajace po namiocie.
Pogoda popsula sie na dobre.Bylo chlodno i kropilo.Postanowilismy zjesc sniadanie w Malmö.Szybko spakowakismy nasze autko i ruszylismy w droge.

Gdy wjechalismy do Malmö pogoda znow nas zaskoczyla.Tu swiecilo slonce,nie wialo i bylo cieplo.Postanowilismy zwiedzic miasto.Zaparkowalismy autko niedaleko Starego Miasta i poszlismy najpierw cos zjesc.
Doszlismy do Wielkiego Rynku i w jednej z knajpek zjedlismy sniadanie skladajace sie z kawy,goracej czekolady i pysznych slodkich buleczek z nadzieniem jablkowym i wisniowym.Sympatyczna knajpka pochodzi z przelomu XVIII - XIX w.Wystroj jest tez w styku z dawnych lat, chociaz krzesla i stoly wydaja sie byc bardziej nowoczesne.Na scianach wisza stare fotografie przedstawiajace zycie miasta na przelomie wiekow.

Poszlismy zwiedzac miasto.Nie mielismy w planie ogladac Malmö ale skoro tutaj zajechalismy...... .
Malmö jest trzecim co do wielkosci miastem Szwecji i ma okolo 260 tys.mieszkancow.Od kilku lat sa to " wrota Szwecji " dzieki przeprawie mostowo-tunelowej do Kopenhagi,otwartej w 2000r.

W Malmö warto zobaczyc :

a) Malmöhus - zamek z XV w.Odbudowany w 1537 r.Jest to najstarsza twierdza renesansowa w Skandynawii.Wzniesiony przez krola Chrystiana III w okresie,kiedy Skania ( czesc Szwecji ) byla jeszcze czescia Danii.

b) Radhuset - ratusz z XVI w. ( 1546r. ),reprezentujacy pierwotnie renesans holenderski,ale zmodernizowany w XIX w.W 1860 r.architekt Helgo Zettervall wzbogacil go o : wneki,wykusze,alegoryczne malowidla i kolumnady.Spoglada na niego z pomnika krol Karol X Gustaw.

c) Stortorget - Wielki Rynek.Stoi na nim pomnik krola Karola X Gustawa oraz ratusz.Jest to jeden z najwiekszych skandynawskich placow.

d) Sankt Petri Kyrka - kosciol Sw.Piotra.Utrzymany w stylu gotyku baltyckiego.Jest to najstarsza budowla w miescie.Pochodzi z poczatku XIV w.W jego wnetrzu znajduje sie 15-metrowy,renesansowy oltarz ( najwiekszy w kraju,pochodzacy z 1611r. ).Kosciol w 1890 r. ozdobiono miedzianymi iglicami.

e) Lillatorg - Maly Rynek.Jest to doskonale miejsce na relaks.Brukowane miejsce, na ktorym stoja sliczne kamienice z XVI w. - odrestaurowane.W polnocno-zachodnim rogu tego malego rynku mieszcza sie bary rybne,kawiarnie i swietnie zaopatrzone sklepy spozywcze.

f) Turning Torso - najwyzszy budynek w Szwecji.Skrecony spiralnie wiezowiec o wys.190 m.Goruje nad miastem od 2005r.
Nie dotarlismy do niego,moze nastepnym razem.

Wymienione miejsca przeszlismy spacerkiem i doszlismy do kanalu Östra Hamnkanalen.Przy nim znajduje sie Dworzec Glowny oraz wiele innych wspanialych budowli ,w ktorych mieszcza sie biura,urzedy i hotele : np.Savoy.Idac wzdluz kanalu ,a nastepnie wzdluz ulicy Stora Kvarn doszlismy do naszego autka.W pobliskim markecie zrobilismy zakupy aby wydac ostatnie korony szwedzkie.Okolo poludnie ruszylismy w dalsza droge.