Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Piekno Chorwacji,urok Czarnogory,spokoj Bosni i .....szok w Albanii. </b>    Boka Kotorska.

Boka Kotorska.

Czarnogóra
Czarnogóra, Boka Kotorska

Boka Kotorska to najdluzszy i najglebszy fiord w Europie Poludniowej.Jest to chluba Czarnogory i jedno z najpiekniejszych miejsc na Adriatyku.Wody Zatoki Kotorskiej otacza masyw gorski Lovcen o wys.1700 m.Natura utworzyla tu unikalny naturalny port,stanowiacy dogodne schronienie dla statkow.Zatoka ma powierzchnie 87 km kw.Linia brzegowa ma ponad 100 km,a maksymalna glebokosc wody wynosi 45m.Wejscie do zatoki znajduje sie miedzy przyladkiem Mirista na polwyspie Lustica i przyladkiem Ostra na polwyspie Prevlaka.Polwysep Prevlaka jest wlasnoscia Chorwacji,a czarnogorska czesc Boki zaczyna sie od miejscowosci Igalo.Boke rozpoczyna polokragly Topaljski ( Hercegnovski ) Zaliv.Przesmyk Kumburski Tjesnac dzieli go od najwiekszego w Boce ,Tivatskiego Zalivu.Dalsza czesc zatoki ma ksztalt trzech trojkatow ,odpowiadajacych zalewom: Tivatskiemu,Risanskiemu i Kotorskiemu.Te trzy zalewy stykaja sie ze soba wierzcholkami w ciesninie Verige,lezacej na wprost miasta Perast.Najbardziej malownicza jest koncowka zatoki ,skladajaca sie z dwoch przeciwleglych zalewow:Risanskiego i Kotorskiego.
Jest tu mnostwo malowniczych zatoczek i plaz niedostepnych od strony ladu dla turystow.Burzliwa historia tego regionu sprawila,ze slady obecnosci roznych kultur wyraznie widac w architekturze miasteczek.Czesc wybrzeza zatoki zajeta jest przez marynarke wojenna Serbii i Czarnogory.Boka Kotorska wpisana jest na liste UNESCO.