Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Tam gdzie zyli Ilirowie. </b>    Apollonia - cerkiew Sw.Marii.

Apollonia - cerkiew Sw.Marii.

Albania
Albania, Apollonia

Ruszamy w dalsza droge.Przed nami Apollonia,zwana Apollonia Illiryjska .Dawna kolonia Koryntu na wybrzezu Illiryjskim .Zalozona w 588r. p.n.e. przez 200 kolonistow z Koryntu i Kerkyry.
Tym razem jedziemy tylko za pomoca kompasa.Nie korzystamy z mapy,nawigacji i drogowskazow ( ktorych oczywiscie brak :) ).Dojezdzamy na miejsce bez problemu.Zostawiamy samochod na niepozornym parkingu w cieniu drzew.
Do zwiedzania sa tu dwie rzeczy :
a) Monastyr Sw.Marii i
b) Antyczne Miasto.
Za wstep do tych miejsc placimy 300 LA. :
* dorosly - 150 LA,
* dziecko - 0 LA.

Monastyr Sw.Marii -
Zbudowany jest na terenie dotychczas nieodkopanej czesci antycznego miasta.Jego wschodnia czesc ( mury klasztoru ) postawiono bezposrednio na murach tegoz miasta.
W zespole budynkow po bylym klasztorze znajduja sie obecnie magazyny i pracownie archeologiczne oraz ekspozycja muzealna,np.: bardzo ciekawe rzezby z marmuru przedstawiajace urzednikow i bardziej znane osobistosci miasta.W centrum tej zabudowy stoi bardzo ciekawa cerkiew.Monastyr i cerkiew to jedno z piekniejszych zespolow sakralnych w Albanii.Budowe cerkwii rozpoczeto w XIII w. i byla ona kontynuowana pozniej w kilku etapach.
Warte obejzenia sa :
* brama wejsciowa z pieknie zachowanym sklepieniem,
* marmurowa tablica upamietniajaca trzech bohaterow albanskich
* dwupoziomowe arkady gdzie wyeksponowane sa zabytki pochodzace z ostatnich wykopalisk ( marmurowe rzezby,sarkofagi,amfory ),
* dzwonnica,
* wnetrze cerkwi ( sa tu bogate fragmenty freskow;posadzka ozdobiona znakiem slonca tzw.oko- opatrznosci oraz piekne ikony ),
* odrzwia i przedmioty rzezbione w drzewie orzechowym i debowym z roslinnymi motywami,