Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Wielka Pardubicka i Szlak Orlich Gniazd </b>    Pardubice i Wielka Pardubicka.

Pardubice i Wielka Pardubicka.

Czechy
Czechy, Pardubice

Pardubice – miasto w środkowej części Czech, w Kotlinie Pardubickiej, u zbiegu rzek Chrudimki i Łaby.Pardubice leżą nad drugą pod względem wielkości rzeką Czech, Łabą, do której wpada inna rzeka w mieście - Chrudimka. Położenie Pardubic określają współrzędne 15° długości geograficznej wschodniej i 50° szerokości geograficznej północnej. Miasto znajduje się 100 km na wschód od stolicy Pragi, 150 km w kierunku północno-zachodnim od Brna. Pardubice położone są na obszarze Niziny Połabskiej o średniej wysokości 225 m n.p.m. Powierzchnia miasta obejmuje 78 km². Powierzchnia składa się przeważnie z nizin i nie ma wzgórz. Wyjątkiem jest Kunětická Góra.

Zabytki:
* Kościół św. Bartłomieja w Pardubicach
*Dominantą panoramy Pardubicach jest Zielona Brama, do której przylegają pozostałości fortyfikacji miejskich.
* W pobliżu znajduje się również renesansowy zamek, który - pieczołowicie odnowiony - jest obecnie siedzibą Muzeum Wschodnioczeskiego).Pierwsze wzmianki o obiekcie pochodzą z 1318. W XIV wieku zamek poszerzono z inspiracji arcybiskupa Arnoszta z Pardubic. Po 1491 miała miejsce kolejna przebudowa (styl późnogotycki) - inwestorem był Wilhelm z Pernštejna (najwyższy ochmistrz Królestwa Czeskiego). Stworzył on w Pardubicach centrum administracyjne swoich rozległych majątków ziemskich. Portal wejściowy z kamiennym mostem dodano w 1543. Po 1920 popadający w ruinę zamek odnowiono dzięki inicjatywom członków pardubickiego towarzystwa muzealnego. Obecnie w części sal działa Muzeum Wschodnioczeskie.
Na zamku jemy przepyszne lody i ciasto.

Najcenniejszymi elementami budowli są sale rycerskie, Sala Wojciecha, malowane stropy kasetonowe (jeden z pierwszych przejawów czeskiej sztuki renesansowej), malowidła naścienne, kamieniarskie zdobienia ościeży okiennych oraz sklepienia (gwiaździste i krzyżowe).

*W mieście znajduje się też wiele innych zabytkowych budowli, takich jak neorenesansowy ratusz,
* Willa Kamienna (Kamenná vila),
* Krematorium,
*Dom u Białego Konika (Dům U Bílého koníčka),
*Dom Wernera,
* Dom u Jonasza (Dům U Jonáše) i inne.
* W mieście istnieją również kościoły, takie jak:
Kościół Zwiastowania NMP, św. Jana Chrzciciela, kościół św. Bartłomieja i inne.
* Charakterystycznym elementem Rynku (Pernštýnské náměstí) jest kolumna maryjna z końca XVII w.

Centrum zostało w 1964 wpisane na listę Miejskich Rezerwatów Zabytkowych.

Polskim odpowiednikiem Pardubic może być Toruń ze względu na słynne pardubickie pierniki - bogato zdobione albo nadziewane. Ciekawostką jest wykonane z piernika starostwo pod Górą Kuněticką, gdzie znajduje się muzeum pierników i bajek.
Miasto słynie z organizowanego tu co roku jesienią znanego wyścigu konnego Wielka Pardubicka oraz prestiżowego turnieju żużlowego Zlatá Přilba.Wielka Pardubicka – najtrudniejszy wyścig w Europie i drugi najtrudniejszy na świecie. Wyścig odbywa się na Torze Wyścigowym każdej jesieni (od roku 1874). Najsłynniejszym dżokejem jest Josef Váňa, który wygrał ją 8-krotnie (1987, 1988, 1989, 1991, 1997, 2009, 2010 i 2011). Pierwszym zwycięzcą Wielkiej Pardubickiej był ogier Fantome. Długość trasy wyścigu wynosi 6 900 metrów i obejmuje 31 przeszkód. Przeciętny koń przebiegnie dystans w ciągu 10 minut.

....................................

Na miejscu jestesmy wczesnym popoludniem.Jedziemy do hotelu,ktory znajduje sie na Starym Miescie.Jest to Hotel Mrazek znajdujacy sie w starej,pieknej kamienicy.Za i dobe placimy za 2 dorosle osoby,dziecko i psa plus sniadanie tylko 42 € ( w tym jest 15% podatku - 5,48 €).
Szybko rozpakowujemy sie i ruszamy na spotkanie z naszymi znajomymi.Jest to mlode polsko-czeskie malzenstwo z ktorym spedzamy caly dzien.

.................................

Dzieki znajomym zwiedzilismy prawie cale miasto.Poznym wieczorem jemy obiado-kolacje w jednej z restauracji rynku.Bylo pyszne.
Jeden mankament to ten ,ze kelnerki nie mowia ani po niemiecku , ani po angielsku.Menu jest napisane tez tylko po czesku.
Zmeczeni ale zadowoleni wracamy do hotelu na nocleg.Rano po sniadaniu wyruszamy w dalsza droge.