Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Krotkie wycieczki po Niemczech oraz Holandii i Belgii (od emigracji w 2003r. do chwili obecnej). </b>    Główne miasto Limburgii.
2016

Główne miasto Limburgii.

Holandia
Holandia, Roermond

Roermond – miasto w południowej Holandii, w prowincji Limburgia, nad Mozą, w pobliżu granicy z Niemcami. Około 45 tys. mieszkańców.

W 1579r.siedem lat po odbiciu miasta Hiszpanom przez Wilhelma I Oranskiego , Roermond wpadło znów w ich ręce, tym razem bez walki.Pozostalo pod kontrolą hiszpanskich, a raczej austriackich Habsburgów, ktorzy aktywnie popierali wiarę katolicką na tym terenie.Dopiero w 1839r. miasto zostało wcielone do Holandii.Liczne kapliczki maryjne z figurkami Madonny, wbudowane wysoko w ściany domów często są udekorowane kwiatami i przypominają jaka rolę w dziejach miasta odegrał katolicyzm.
Tu mieszkał i tworzył P.J.H.Cuypers,XIX - wiecznym architekt, autor m.in. dworca w Amsterdamie oraz wielu katolickich kościołów neogotyckich w całej Holandii.

Co warto zobaczyć?

a)Munsterkerk - romanski kościół wzniesiony w XIII w.,a w XIX w.przebudowany w stylu neogotyckim. We wnętrzu kościoła mieści się grobowiec Gerharda III i jego żony Małgorzaty Brabanckiej.
b)Markt -to tutaj w 1990r. IRA dokonała zamachu.
c)secesyjne fasady - XX-wiecznych budynków.
d)ratusz - z XVIII w.
e)katedra Św. Krzysztofa - jest to rekonstrukcja budowli zburzonej w czacie II wojny światowej.
f)Muzeum Petrusa J.H.Cuypers - jest to dom w którym mieszkał i pracował sławny architekt.

.........................

Do Roermond dotarliśmy wczesnym przedpołudniem. Zwiedziliśmy miasto spacerując uliczkami.Pogoda była piękna , widoki również o czym świadczą nasze zdjęcia.