Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Tam gdzie zyli Ilirowie. </b>    Skopje

Macedonia
Macedonia, Skopje

SOBOTA

Okolo godz.10:00 jestesmy w Skopje.Parkujemy samochod przy parku niedaleko rzeki przy Muzeum Archeologicznym.Pelno tutaj restauracji serwujacych sniadania.Wchodzimy do jednej z nich.Siadamy przy stoliku pod parasolem przy brzegu rzeki i zamawiamy sniadanie.Serwuja tutaj omlety nasze ulubione danie sniadaniowe.Zamawiamy wiec trzy.Dwa z boczkiem i szczypiorkiem, i jeden z pomidorami i cebulka.Do tego swieze pieczywo robione w restauracji oraz herbate i goraca czekolade.Wszystko pycha i w duzej ilosci.Po sniadaniu ruszamy w miasto. .Pogoda daje sie we znaki.Goraco.Niesamowity upal.Trzeba wiec sie ochlodzic.
Bedac na Starym Miescie zamawiamy pyszne macedonskie lody.Okolo godz.15:00 ruszamy dalej.Kierunek Kosowo.

Skopje - Miasto położone jest nad rzeką Warna i ma specjalny klimat. Wzdłuż rzeki, w środkowej części, znajdują się budynki rządowe, muzea i centra kulturalne zbudowane z klasycznych elementów architektury greckiej, z ogromnymi kolumnami i posągami.
Istnieje wiele kontrowersji w związku z przemianą miasta, a w większości przypadków obraca się wokół pomysłu, że władze próbują usunąć tożsamość mniejszości albańskiej (jedna czwarta ogółu ludności). To może być nieco widać w starej części miasta - Starego Bazaru - chociaż to miejsce ma ciekawe objekty z dawnych czasów. Można zauważyć, że nie otrzymała ona absolutnie żadnych renowacji w długim czasie.

Skopje jest stolicą i największym miastem Macedonii. Jest centrum politycznym, kulturalnym, gospodarczym i akademickim kraju.
W okresie rzymskim był znany pod nazwą Scupi. Tereny Skopje zamieszkiwane jest od co najmniej 4.000 lat pne.Sa tu pozostałości neolitycznych osad , znalezione w starej twierdzy Kale, która wychodzi na nowoczesne centrum miasta. W tym czasie Skopje bylo pod wpływem różnych kultur. Dowodem tego jest kilka bizantyjskich kościołów i klasztorów w mieście, również kilka miejsc rzymskich, takich jak Akwedukt Scupi i Skopje. Ottomowie pozostawili także duży znak na Skopje. Ottomanie rządzili w Macedonii od ponad pięciuset lat i zbudowali dużą liczbę meczetów i innych budynków publicznych, które są obecnie symbolem Starego Skopje.
26 lipca 1963 jest jednym z najgorszych dat w historii Skopje. Trzęsienie ziemi uderzyło miasto o 5:17. Ponad 3/4 budynków w mieście zniknęło w ciągu kilku sekund. Skopje jest odbudowywane z ruin dzięki ulgom z całego świata, określanej mianem "Miasta Solidarności Międzynarodowej", co jest jego mottem.
W 1991 roku stało się stolicą niezależnej Republiki Macedonii.

Skopje to miejsce, w którym wyraźnie widać krzyżowanie się wpływów Europy i Bliskiego Wschodu. Cerkwie sąsiadują tu z meczetami. Sercem miasta jest Stara Czarszija, której klimat, mnogość niewielkich sklepików, straganów i kawiarni przywodzi na myśl zaułki Stambułu. Nad całym tym barwnym i gwarnym rozgardiaszem górują mury tureckiej twierdzy Kale, a znad Kamiennego Mostu spogląda z wysokiego cokołu Aleksander Wielki. W wąskich uliczkach mieszają się zapachy orientalnych przypraw, pieczonego mięsa oraz parzonej w miedzianych garnuszkach kawy. Gdy zaś z minaretów kilkunastu tutejszych meczetów odezwie się głos muezina można odnieść wrażenie, że przenieśliśmy się za Bosfor.
Takie właśnie jest Skopje. Egzotyczne a zarazem stosunkowo bliskie dla mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej. Wiele słów wydaje się znajomych, litery jak wycięte z rosyjskiego alfabetu. Porozumieć się tu stosunkowo łatwo znając kilka podstawowych zwrotów po rosyjsku. A do tego gościnni i uczynni ludzie, którzy najchętniej sprzedaliby nam cały swój dobytek.

.....................

Co warto zobaczyc :

1) Galeria Narodowa Macedonii -
Większość zabudowy Starego Miasta w Skopje pochodzi z czasów panowania tureckiego. Charakterystyczne dla tego okresu było budowanie publicznych łaźni, które były nie tyko miejscem dbania o higienę ale także ważnym punktem spotkań i załatwiania interesów. Łaźnie Daut Paszy należą do najbardziej okazałych świeckich budowli osmańskich w mieście oraz w całej Macedonii. Składają się z kilkunastu części, nakrytych osobnymi, większymi lub mniejszymi kopułami. Dziś po renowacji i odpowiedniej aranżacji wnętrz dawne łaźnie mieszczą Galerię Narodową Macedonii.
2) Meczet Sułtana Murada -
Najstarszą muzułmańską świątynią Skopje jest Meczet Sułtana Murada. Pochodzi on z połowy XV wieku i jest najważniejszym meczetem całej Macedonii. Powstał na gruzach chrześcijańskiej świątyni i stanowił serce Skopje. Obok meczetu stanęła w połowie XVI wieku wieża zegarowa (sahat kuła), pierwsza taka budowla w całym Imperium Osmańskim. Mechanizm zegara sprowadzony został z Węgier, a o wieży wspominali w swoich przekazach liczni kupcy i podróżnicy przybywający do Skopje.
3) Cerkiew św. Spasa w Skopje -
Myśląc o cerkwi mamy zazwyczaj przed oczyma budowlę zwieńczoną potężnymi kopułami, mieniącą się złotem i kolorowymi polichromiami. Próżno jednak szukać takiego bogactwa w cerkwi świętego Spasa. Czasami nawet ciężko ją zauważyć, ukrytą w podwórzu, wśród uliczek Starej Czarsziji. Świątynia to przysadzisty, prostokątny budynek z absydą otoczony wysokim kamiennym murem. Jego wysokość wynika z faktu, że został on wkopany w ziemię. To oczywiście także wspomnienie dominacji tureckiej. W czasach Imperium Osmańskiego chrześcijanom nie wolno było budować świątyń wyższych niż Turek na koniu. Z tego względu wkopywano je w ziemię by uzyskać prawidłową wysokość. Wewnątrz cerkwi zachwyca pięknie rzeźbiony, drewniany ikonostas. Na dziedzińcu zaś zobaczyć można sarkofag Goce Dolceva, wybitnego działacza niepodległościowego.
4) Plac Macedonia -
Centralnym punktem Skopje jest Plac Macedonia. Znajduje się on nad brzegiem Wardaru i to stąd właśnie, promieniście rozchodzą się główne ulice miasta. Główną dominantą placu jest konny pomnik Aleksandra Wielkiego, uważanego w Macedonii za największego rodaka. Przestronny plac z licznymi fontannami i mniejszymi pomnikami to doskonałe miejsce na odpoczynek po długim zwiedzaniu miasta.
5) Skopsko Kale -
Nad Starym Miastem w Skopje górują mury twierdzy Kale. Pierwszą fortecę w tym miejscu zbudowano za czasów bizantyńskich. W późniejszych wiekach, ze względu na swoje strategiczne położenie była ona wielokrotnie przebudowywana. W ostatnich latach cały kompleks przeszedł gruntowny remont. Zniszczone mury odbudowano, wewnątrz wytyczono ścieżki spacerowe i punkty widokowe. Dostojne mury wieczorem są podświetlane kilkudziesięcioma reflektorami. Wtedy też forteca wygląda najpiękniej. Twierdza jest doskonałym miejscem do podziwiania panoramy Skopje oraz doliny Wardaru.
6) Czarszija -
 To dzielnica muzułmańska miasta, która ciesz się największą popularnością wśród przybywających do miasta turystów. Oprócz charakterystycznych dla krajów muzułmańskich wąskich, chaotycznych i nieco zaniedbanych uliczek z bazarami (największy bazar w mieście Bit Bazar) oraz kawiarenkami zobaczyć tu można kilka ciekawych średniowiecznych tureckich zabytków na przykład Meczet Murata Paszy z XV wieku, Meczet Aldża Dżamija z XIV wieku, Meczet Hjunkar Dżamija z XV wieku, najbardziej znany – Meczet Mustafa Paszy także z tego okresu, stare łaźnie czy karawansjery (dziś pełną zazwyczaj już inne funkcje – muzeów lub galerii sztuki.