Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Krotkie wycieczki po Niemczech oraz Holandii i Belgii (od emigracji w 2003r. do chwili obecnej). </b>    Bajkowe miasto .
2018

Bajkowe miasto .

Belgia
Belgia, Brugge

Jest niedziela.Wstalismy dosc wczesnie.Jemy sniadanie,zwijamy nasz maly oboz i jedziemy do Brugii.Bede w tym miescie drugi raz , a moi chlopcy po raz pierwszy.Ciekawa jestem ich wrazen.Mnie to miasto zachwycilo.Jest cudowne.Polecam kazdemu kto tam jeszcze nie byl.Jest 10:00 i Miasto jeszcze spi.Tylko nieliczni turysci chodza po ulicach.Udalo nam sie zaparkowac auto przy samym
Groß Markt.Jest weekend wiec nie musimy placic za parking.Ruszamy ogladac miasto.

Brugia - bajkowe miasto, w którym czas zatrzymał się w miejscu kilka wieków temu.Polecam wybrać się do historycznej części małej belgijskiej Brugii, gdzie wszystko wygląda niemal tak samo, jak w czasie średniowiecznej świętości miasta.Brugia prawa miejskie otrzymała już w 1128 roku, i dzięki bezpośredniemu dostępowi do morza w ciągu wieków stała się jednym z najważniejszych miast średniowiecznej Europy. Nazwa miasta prawdopodobnie pochodzi od staroholenderskiego słowa “most” (“brugga”). To malownicze miasteczko rozwinęło się przede wszystkim dzięki handlu w obrębie Ligi Hanzeatyckiej, a w późniejszych wiekach stało się również centrum kulturalnym, do którego przybywano z całej Europy.
Warto wspomnieć, że cała historyczna część została wpisana w 2000 roku na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. W Brugii bez względu na sezon i miesiąc zawsze jest wielu turystów, w ciągu dnia w ciepłe miesiące są wręcz tłumy. Warto więc rozpocząć dzień wcześnie rano i zaraz po wschodnie słońca podejść do największych atrakcji, może się zdarzyć, że będziemy wtedy niemal sami. Tłumy zaczynają się tuż po godzinie 10:00, gdzie okres pomiędzy 12:00-16:00 można nazwać godzinami szczytu. Jeśli mamy taką możliwość, polecamy zatrzymać się w historycznej części miasta, która jest na tyle mała, że wszędzie szybko dostaniemy się piechotą.Brugia, podobnie jak inne miasta średniowieczne, była całkowicie otoczona murami, a wejście do miasta możliwe było tylko w ciągu dnia przez jedną z bram miejskich. Niestety, mury miejskie zostały rozebrane dawno temu - zachowały się jednak cztery bramy miejskie, największa Gentpoort, oraz Kruispoort, Smedenpoort i Ezelpoort. Historyczna część Brugii jest cała nierównomiernie poprzecinana wąskimi kanałami, z tego powodu wielu nazywa ją “Wenecją Północy” lub mniej pompatycznie, “Wenecją Flandrii". Już sam spacer wzdłuż kanałów może dostarczyć nam wiele niesamowitych wrażeń i widoków.
Kanały są różnej szerokości, jedna są bardzo wąskie, gdzie raczej nie przepływają żadne łódki, w innych miejscach szerokość ta jest bardzo duża. Tam spotkać można liczne rejsy wycieczkowe.
Przepłynięcie się taką łódką może dostarczyć innych niesamowitych widoków na miasto. Rejs kanałami to jedna z najlepszych atrakcji w Brugii. Podczas tego możemy obserwować zabytkowe budowle i malutkie domki czy hotele i restauracje wybudowane wzdłuż kanałów.
Odwiedzając Brugię ciężko o zachowanie dobrej linii. Miasto, podobnie jak cała Belgia, słynie ze swoich słodkich wyrobów, jak czekolada i gofry. Jeśli nigdy nie próbowaliście gofrów belgijskich, nie ma sensu zastanawiać się ani chwili dłużej!
Będąc w Brugii powinniśmy również zajrzeć do jednego ze sklepów z czekoladą i pralinkami, i spróbować słynnej belgijskiej czekolady. Pralinki sprzedawane są na wagę i możemy dowolnie dobierać ich rodzaje.

Zamowilam 3 gofry domowej roboty z czekolada,truskawkami i bita smietana oraz 3 kubki goracej belgijskiej czekolady.Zaplacilam bagatela 18,00 €.Ale warto bylo tyle zaplacic bo bylo pyszne.

…………………………..

Co warto zobaczyc ? :

Zwiedzanie miasta, szczególnie tak pięknego warto zacząć od krótkiego spaceru zwieńczonego podziwianiem jego uroków z góry. Brugia oferuje wszystkim przybyszom wspaniałe miejsce, znajdujące się w samym sercu tego miasta.
a) Wieża Beffroi na dzwonnicy znajdująca się na Rynku - Grote Markt zadowoli każdego, kto wejdzie na samą górę. Piękna i zabytkowa architektura, czerwone dachy - to wszystko zobaczymy po pokonaniu 366 schodów.
b) Burg inaczej nazywany jako Plac Wolności to jeden z głównych placów w mieście. Położony w historycznym centrum, tuż obok Rynku - Grote Markt.Jest to bardzo ważne miejsce, ponieważ znajdziemy tutaj m.in.Ratusz - Stadhuis van Brugge oraz położoną w samym jego rogu świątynię - Bazylikę św. Krwi, niepozornie wyglądającą z zewnątrz i "ściśniętą" innymi budynkami.Burg jest miejscem bardzo klimatycznym i dużo spokojniejszym niż główny rynek.
a1) Stadhuis (Burg) - ratusz miejski.Drugi najważniejszy budynek miejski, ratusz, powstał w 1376 roku, i to stąd przez ponad 600 lat rządzono miastem. Do zwiedzania udostępnione są dwa pomieszczenia na górnym poziomie - Sala Gotycka oraz pokój radnych.
a2) Brugse Vrije - Sąd Sprawiedliwości - stary budynek sądu, znajduje się tuż obok ratusza. Dziś mieści się tu miejskie archiwum, a największą atrakcją dla zwiedzających jest komnata radnych z XVI-wiecznym kominkiem wykonanym przez Lanceloota Blondeela.
c) Bazylika Świętej Krwi w Brugii to miejsce obowiązkowe ze względu na znajdującą się tam relikwie, której kościół zawdzięcza swoją nazwę. Znaną na całym świecie relikwią, znajdującą się w tym miejscu jest krew, prawdopodobnie jest to krew Jezusa.Krew, a dokładniej kawałek płótna, którym otarto ciało Chrystusa po ukrzyżowaniu znajduje się w podłużnym szklanym naczyniu zdobionym po obu końcach złotymi koronami.
d) Muzeum Memlinga w Brugii zgromadziło w swojej kolekcji eksponaty prezentujące jak działał średniowieczny szpital. Muzeum znajduje się w budynku dawnego Szpitala św. Jana i co najciekawsze jest to jeden z najstarszych zachowanych obiektów szpitalnych na kontynencie europejskim. Muzeum podzielone jest na dwie główne części: szpital z kaplicą oraz starą zabytkową aptekę. W kaplicy szpitalnej możemy obejrzeć dzieła Hansa Memlinga - malarza mieszkającego w XV wieku w Brugii, uznanego za jednego z najważniejszych przedstawicieli wczesnego odrodzenia w Europie.Apteka, będąca bardzo cennym zabytkiem w swoich progach pokazuje jak wyglądały dawniej takie miejsca. Możemy tam zobaczyć różne naczynia służące do wyrabiania lekarstw, wagi, słoiczki i buteleczki do przechowywania. A wszystko to w pięknym ładzie i harmonii z pomieszczeniami tworzącymi ten obiekt. trzeba przyznać, że nie tylko fani farmacji będą mieli na czym zawiesić oko. Cena normalnego biletu wstępu to koszt 8,00 Euro.
e) Beginaż czyli Begijnhof jest miejscem, gdzie mieszkały beginki. Beginaże powstawały głównie w średniowieczu. Beginaż w Brugii założono w 1245 roku. Dzisiaj możemy się przespacerować po kompleksie. Znajduje się on w pobliżu Jeziora Miłości, otoczony jest dziedzińcem z ogrodami. Ten zespół budynków mieszkalnych o kolorowych elewacjach dzisiaj należy on do Benedyktynów, którzy zachowali niektóre rytuały z XV wieku. Znajdziemy tam muzeum pokazujące życie kobiet, które oddały się służbie Bogu.
f) Onze-Lieve-Vrouwekerk - Kościół Najświętszej Marii Panny w Brugii.Jeden z najważniejszych przykładów architektury mistrzów z Brugii, a zarazem mała galeria sztuki. Kościół słynie przede wszystkim z rzeźby Madonny z dzieciątkiem autorstwa Michała Anioła - jest to jedyna rzeźba artysty, która wyjechała z Włoch za jego życia! Oprócz rzeźby - na ścianach wywieszono wiele obrazów oraz fresków.Przy głównym ołtarzu stoją dwa grobowce, Marii z Burgundii oraz Księcia Karola Śmiałego (Charles de Bold). Tuż przy nich możemy spojrzeć przez szybę na wykopaliska archeologiczne świątyni znajdującej się wcześniej w tym miejscu.

………………………….

Z czego slynie Brugia ?

1) czekolada
2) gofry
3) praliny
no i nie mozemy zapomniec o ….
4) koronkach - koronka brugijska pochodzi z Belgii. Koronki z Brugii znane były już w XVI wieku i powstawały za pomocą szpulek z nićmi , które ze sobą plątano w odpowiedni sposób. Koronka ta, służyła głównie do dekoracji obrusów, pościeli, zasłon. Technika szydełkowa imitująca koronkę brugijską, jest równie efektowna, aczkolwiek mniej pracochłonna i tańsza, dlatego cieszy się dużym zainteresowaniem. Polega ona na łączeniu mniejszych elementów, taśmą robioną słupkami. Metoda ta, odwzorowuje koronkę wykonywaną szpulkami.

…………….

Dzien mija szybko i czas pozegnac cudowna Brugie.Wracamy do domu.Weekend dobiega konca.To byl cudowny czas .