Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b>Przez Europe do stolicy Cesarstwa Zachodniorzymskiego.</b>    Kieszonkowa republika.
2016

Kieszonkowa republika.

San Marino
San Marino, San Marino Citta

Od wczoraj pogoda nie dopisuje.Wiec po sniadaniu znow jedziemy na wycieczke tym razem do San Marino.Brak slonca.Deszcz pada,kropi i przestaje.
Parkujemy auto w garazu podziemnym.Ruchem kieruje policjant.Z garazu winda wyjezdzamy na ulice.I ….. szok, na ulicach tlok.Tlumy turystow , okropnosc.Pogoda nie dopisuje wiec ludzie uciekaja z plazy do miast.Wszedzie ich pelno : w sklepach, w restauracjach i na ulicach.Ruszamy w tlumie zolwim tempem pod gore.Zagladamy do sklepow ale zakupow nie robimy.Na Placu Wolnosci w jednej z restauracji pijemy kawe i jemy lody.Chwila odpoczynku i ruszamy wzdloz murow , skad rozciaga sie piekny widok na okolice.W godzinach popoludniowych opuszczamy Monte Titano.

………………………

San Marino - to najstarsza istniejąca republika na świecie. Całkowicie otoczona enklawa Włoszech , leżaca między regionami Emilia-Romania (Prowincja Rimini) i Marche (Pesaro Urbino), w pobliżu wybrzeża Adriatyku niedaleko Rimini. San Marino, o powierzchni około 60 kilometrów kwadratowych, jest piątym najmniejszym krajem na świecie i jednym z sześciu europejskich mini-panstw.Z populacją około 30.000 mieszkańców , jeden z najmniejszych krajów świata po Watykanie i Monaco. Stolica jest miastem o tej samej nazwie, językiem urzędowym jest język włoski.

…………………..

Herb Monte Titano, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, wieńczy trzy fortece: Guaita, Cesta i Montale. Państwo jest członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Rady Europy oraz Unii Łacińskiej, ale nie Unii Europejskiej, ale wciąż ma euro jako swoją walutę. San Marino składa się z dziewięciu gmin. Historyczne centrum jest spektakularne na górze Titano (756 m).
Borgo Maggiore znajduje się tuż pod Monte Titano, a rynek odbywa się na Piazza Grande w czwartki.
Serravalle i Domagnano to dwie wioski (castelli), które lezy przy drodze z Rimini do miasta na wzgórzu. Wzdłuż tej drogi znajdują się różne sklepy.Faetano, Montegiardino, Fiorentino, Chiesanuova i Acquaviva to mniejsze, mniej odwiedzane miejsca.
Stare obszary miejskie San Marino (z Parkiem Naturalnym Monte Titano) i Borgo Maggiore są od 2008 roku wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

…………………..

San Marino składa się głównie z kilku osiedli rozrzuconych po górach. Tytułowa stolica San Marino znajduje się na górze. Jest otoczony murem i trzema wieżami, z których można zobaczyć resztę kraju i prowincję Rimini.

……………………

Duża część odwiedzających San Marino nie przybywa tutaj ze względu na zabytki, ale ze względu na możliwości zakupów.

Gospodarka San Marino opiera się w dużej mierze na sprzedaży znaczków pocztowych i monet. Do 1996 roku towary produkowane i sprzedawane w San Marino nie podlegały podatkom pośrednim. Włosi nazywają swego sąsiada, jako „małe nie wiadomo co, co wygląda jak pryszcz na naszym obliczu!”, i w najbliższym czasie zamierzają zaanektować San Marino. Na terytorium państwa nie ma zasobów naturalnych, oświata jest darmowa do 14 roku życia, a państwo zapewnia zatrudnienie obywatelom, którzy nie mogą znaleźć pracy w sektorze prywatnym. San Marino posiada jedne z najmniejszych sił zbrojnych na świecie.

Na przestrzeni lat San Marino stało się synonimem wyścigów samochodowych Formuły I, czyli Grand Prix San Marino. Z tego kraju pochodzi np. Manuel Poggliani mistrz świata w motocyklowych wyścigach szosowych.

…………………………..

Co warto zobaczyc ?

San Marino posiada liczne zabytki, którymi jest w stanie się poszczycić. Zachowały się tutaj średniowieczne domy, place i fortyfikacje. Gród otaczały mury obronne z licznymi bramami i basztami. Powyżej grodu, na trzech wierzchołkach góry Titano zbudowano obronne zamki połączone murami.

1) Twierdza La Rocca o Guaita -
Niewątpliwie na uwagę zasługuje twierdza La Rocca o Guaita, która została zbudowana już w XI w., a swój obecny kształt uzyskała po przebudowach z XV w. Nad twierdzą niepodzielnie góruje wieża o planie wydłużonego pięcioboku, która została zbudowana bezpośrednio na skale (bez fundamentów). Oprócz zachowanej w dobrym stanie wieży i murów obronnych, tuż przy bramie wejściowej znajduje się niewielka kapliczka. Z wieży widoczne są pięcioboczne wieże dwóch pozostałych fortyfikacji, które zbudowano w XIII w.: La Cesta o Fratta oraz Montale. W środkowej, La Cesta o Fratta, mieści się Muzeum Starej Broni.

2) Katedra -
Innym obiektem zasługującym na uznanie jest katedra poświęcona pamięci świętego Maryna, która została zaprojektowana przez Antonio Serra, bolońskiego architekta w 1826. Stanęła w 1855 w miejscu jednego z pierwszych kościołów zbudowanych w okresie przedromańskim. Obiekt ten jest trójnawowy w stylu klasycystycznym z fasadą ozdobioną kolumnami korynckimi
We wnętrzu katedry, po lewej stronie, w niszy w pobliżu prezbiterium stoi podwójny fotel Kapitanów – Regentów. Po prawej stronie w srebrnej urnie znajdują się prochy św. Maryna. Stojąc na placu przed katedrą, w głębi po jej prawej stronie widzimy masywną sylwetkę romańskiej dzwonnicy pochodzącej z 600 r. Obok niej znajduje się niewielki, szesnastowieczny kościół pod wezwaniem św. Piotra, przebudowany ok. 1826 r. W apsydzie kościoła znajdują się dwa wgłębienia. Zgodnie z tradycyjnym przekazem są to miejsca, w którym sypiali św. Maryn i św. Leon.

3) Ratusz -
Przy Piazza della Libertà mieści się ratusz Palazzo Pubblico, siedziba rządu republiki. Ratusz został zbudowany w stylu gotyckim pod koniec XIV w. w miejscu wcześniejszego domu rajców (Domus Comunis Magna). W latach późniejszych był wielokrotnie przebudowywany i naprawiany. Po koniec XIX w. został odtworzony najprawdopodobniej zgodnie z swoim pierwotnym wyglądem według projektu rzymskiego architekta Francesco Azzurri. Wejście do budynku umieszczone jest w podcieniach zamkniętych trójprzęsłową arkadą Wewnątrz znajduje się 60-osobowa Wielka Sala Rad, Sala Zgromadzeń i Sala Głosowań.
Fasada ratusza miejskiego została ozdobiona herbami dziewięciu Zamków wchodzących w skład republiki. Nad środkowym łukiem arkady znajduje się kartusz z herbem republiki. Na wysokości półpiętra, w prawym narożniku budynku, umieszczona jest brązowa statuetka przedstawiająca św. Marino. Nad ratuszem góruje z lewej strony wieża zegarowa. Nad tarczą zegara umieszczono mozaikę przedstawiającą postacie: św. Marino, św. Leon i św. Agaty. Wieża i korpus ratusza zwieńczone są blankami.

4) Plac miejski (Palazzo del Governo) -
Pod powierzchnią placu znajduje się średniowieczny kompleks cystern gromadzących wodę deszczową dla potrzeb miasta.

5) Pomnik na placu – Statua Wolności

6) Kościół Giovanniego Michelucciego

7) Kościół S. Francisco - z 1361 r.

8) Twierdza "Guaita" - z XI w.

9) Twierdza "Fratta" - z XIII w

10) Twierdza Montale - z XIII w.