Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b>Polska ( od 2015 r. )</b>    Nad Zalewem Sulejowskim.
2018

Nad Zalewem Sulejowskim.

Polska, Sulejow

Wracajac z Chorwacji , jechalismy do domu przez Polske.Postanowilismy odwiedzc kolege meza z lat szkolnych , ktory mieszka w Sulejowie.Spedzilismy tu dwa piekne dni .
Z Sulejowa pojechalismy do mojego rodzinnego miasta Wielun i zabralismy moja mame na kilka miesiecy , do naszego domu w Niemczech.

Zalew Sulejowski (Zbiornik Sulejowski, Jezioro Sulejowskie) – sztucznie utworzony zbiornik wodny o powierzchni 27 km² położony w województwie łódzkim. Oddalony 7 km od 60-tysięcznego Tomaszowa Mazowieckiego, 21 km od Piotrkowa Trybunalskiego, 57 km od Łodzi i 120 km od Warszawy. Zalew powstał w latach 1969–1974 w wyniku przegrodzenia rzeki Pilicy w okolicy miejscowości Smardzewice, na jej 139 kilometrze od ujścia, na granicy ówczesnych województw łódzkiego i kieleckiego. Powstała tam betonowo-ziemna zapora o długości 1200 m i wysokości 16 m, która przyczyniła się do powstania zbiornika o powierzchni 2700 ha. Linia brzegowa zbiornika wynosi 58 km, z czego 11 km znajduje się na terenie gminy Wolbórz. Zasilany jest przez dwie rzeki: Pilicę i Luciążę.Zalew znajduje się w granicach Sulejowskiego Parku Krajobrazowego, który należy do zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych.Zalew posiada wyznaczone strefy ochronne:bezpośrednią, obejmującą ujęcie wody w Bronisławowie ; pośrednią, obejmującą pas wokół zbiornika o szerokości 400 m od linii brzegowej.
W zalewie występuje wiele gatunków ryb, dominujące to: płoć, leszcz, karp, amur, krąp, okoń, sum, sandacz i szczupak.

Oprócz funkcji retencyjnej i energetycznej zbiornik wykorzystywany jest do hodowli ryb, ochrony przeciwpowodziowej oraz do celów rekreacyjnych. Umożliwia uprawianie sportów wodnych, głównie żeglarstwa, kajakarstwa i windsurfingu. W związku z faktem, że obiekt jest celem weekenodych wycieczek wielu mieszkańców Łodzi i Warszawy nad Zalewem powstały liczne ośrodki wypoczynkowe i kilka portów jachtowych. W ostatnich latach przekształcono kilka z nich w centra szkoleniowe dla większych firm. Na nabrzeżu od strony Tomaszowa Mazowieckego, nieopodal tamy oddzielającej zbiornik od Pilicy, istnieje kilkusetmetrowe betonowe molo. W ciągu kliku następnych lat zostanie ono zmodernizowane w ramach projektu przygotowanego przez Gminę Tomaszów Mazowiecki i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Inwestycje oszacowano na 7,2 mln złotych z czego 4,7 miliona pozyskano z środków unijnych.