Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Piekno Chorwacji,urok Czarnogory,spokoj Bosni i .....szok w Albanii. </b>    Wodospady Rzeki Krka.

Wodospady Rzeki Krka.

Chorwacja
Chorwacja, Krka Falls

Wreszcie doplynelismy do malej przystani.Okolo 100 m od niej miescila sie kasa biletowa i wejscie na wodospady.
Bilet wstepu kosztowal:
1) dorosli 90 kun
2) dzieci od 7 do 18 lat 70 kun.
Pare krokow dalej miescila sie restauracja,kawiarnia,sklepiki z pamiatkami i WC.

a) wedrowke rozpoczelismy od wodospadu Skradinski Buk.Jest on najdluzszym i najczesciej zwiedzanym wodospadem na rzece Krka i jednym z najbardziej znanych.Wodospad tworza bariery ze skal osadowych,wysepki i jeziora.Wszystko to ogladalismy dzieki ciagowi drewnianych pomostow i sciezek,ktore zapewniaja przyjemny i bezpieczny spacer.
b) nastepnie byly Mlyny Wodne- w Parku Narodowym naleza one do systemu urzadzen wodnych na rzece Krka z okresu poprzedzajacego uprzemyslowienie.W odrestaurowanych urzadzeniach wodnych przygotowano prezentacje mielenia zboza,prania i uszlachetniania sukna,tkania toreb i dywanikow na podloge,kucia podkow,orki,siewu,przewiewania zboza,przygotowywania posilku w starej kuchni, itp.
c) potem byla sciezka edukacyjna-spacer trwa godzine.Chodzimy po sciezkach i mostkach nad barierami ze skal osadowych.Ogladamy flore i faune rzeki Krki,formacje krasowe barier ze skal osadowych i siedlisk wodnych.
d) na koniec byla elektrownia wodna "Krka"-na wodospadzie Skradinski Buk znajduja sie pozostalosci po tej elektrowni.Zostala ona zbudowana i zaczela dzialac w 1895 r.,tylko dwa dni pozniej niz elektrownia wodna na wodospadach Niagary.Dzieki jej budowniczym Szybenik otrzymal energie elektryczna wczesniej niz wiele innych miast Europy.
W powrotnej drodze wykapalismy sie w wodach wodospadu Skradinski Buk.O dziwo ,woda w nim byla bardzo ciepla ,mimo ze splywala z wysokich gor.Kapiel byla jednak krotka bo chetnych do wodnej kapieli pod wodospadem (a jest to jedyne miejsce tutaj gdzie kapiel jest dozwolona )bylo bardzo duzo.Przez te kilka godzin odpoczelismy sobie wsrod szumu strumieni i wodospadow,zieleni i spiewu ptakow.

Park Narodowy Krka zajmuje obszar 109 km kw.Obejmuje dorzecze Krki i jej tok.Rzeka ta wraz z jej siedmioma wodospadami naciekowymi jest fenomenem przyrodniczym i krasowym.Podstawowym fenomenem Parku Narodowego Krka jest martwica wapienna.Jest to wytracajacy sie z wody wapien,ktory osadza sie na organizmach ( mchy,algi,itp.),w wyniku czego powstaja skaly osadowe,tworzac rozne fenomeny geomorficzne.Ze wzgledu na szczegolne polozenie i roznorodnosc siedlisk,obszar rzeki Krki ma wyjatkowo bogata flore i faune.Wyrozniono tu 860 roznych gatunkow roslinnych.
a) w czesci toku:na rozlewiskach,jeziorach i bagnach zyja liczne plazy
b) w zaroslach i na gruncie kamiennym zyja gady
c) w rzece liczne gatunki ryb.
Krka jest wyjatkowo wazna dla wiosennych i jesiennych wedrowek ptakow.A ze wzgledu na ich liczebnosc gatunkow,jest jednym z najcenniejszych obszarow ornitologicznych w Europie.
Tereny nad rzeka Krka bogate sa tez w zabytki kulturalne i historyczne.Mozna zwiedzac tu:
* pozostalosci antycznego akweduktu rzymskiego ze Scardony,
* resztki rzymskiego obozu wojskowego Burnum,
* ruiny kilku sredniowiecznych twierdz z XIV w.,
* budynki sakralne np.: kosciol franciszkanow i klasztor na wysepce Visovac; monastyr
Krka pod wezwaniem Sw.Michala Archaniola.
* liczne mlyny wodne i stepy, ktore sa zabytkami budownictwa wiejskiego.

Okolo godziny 12.30 wsiedlismy na statek i poplynelismy w powrotna droge do Skradina.Nastepnie wsiedlismy do naszego autka i ruszylismy na Szybenik.