Geoblog.pl    mirka66    Podróże     <b> Berlin Zachodni </b>    Berlin Zachodni.
1990

Berlin Zachodni.

Niemcy
Niemcy, Berlin-Lichterfelde-West

Gdy dotarlismy do Berlina,kiedys Zachodniego bylo juz popoludnie.Stracilismy dwie godziny na zaparkowanie samochodu-nigdzie nie bylo miejsca.W koncu kierowca gdzies zaparkowal.No i wtedy zaczelo sie.Wszyscy wypadli z auta i w pospiechu biegli przez park do ( jak sie pozniej okazalo ) sklepu ALDI.Tu mozna bylo wszystko dostac i bylo tanie.Stalam w oslupieniu.Nawet nasz przewodnik polecial.Zostalam ja,dwoch kierowcow i jeszcze jedna dziewczyna o imieniu Asia.Jakiez bylo moje zdumienie gdy okazalo sie , ze nic nie bedziemy zwiedzac.Ogarnela mnie zlosc.Zwiedzilam wiec miasto tylko z autokaru.Dobrze , ze zrobilam w czasie jazdy pare zdjec przez okno.

Poszlysmy z Aska pozwiedzac na wlasna reke.Mialysmy tylko trzy godziny.Cos jednak przez ten czas zobaczymy.Wzielysmy taksowke i pojechalysmy na miejsce gdzie kiedys stal Mur Berlinski.Przyjechalam do Berlina kilka miesiecy po jego zburzeniu, a dokladnie siedem miesiecy po.Jeden z kierowcow wytlumaczyl nam jak dojsc z powrotem do autokaru.Okazalo sie, ze nie jest to daleko.
Pozniej wracalismy do Polski.O umowionej godzinie koledzy z wycieczki wracali z zakupow.Obladowani czym sie da.Artykuly AGD,RTV i spozywcze.O rany.Na granicy celnicy tacy byli skrupulatni,ze zagladali do kazdej torby,kazdego pudelka.Sprawdzali nas prawie dwie godziny.Co za wycieczka.
Teraz wiem,ze byl to najgorszy wyjazd w moim zyciu.

A teraz troche historii:

Zachodnia czesc Berlina w latach 1949-1990,na ktora skladaly sie sektory okupowane przez aliantow zachodnich (od polnocy -francuski,brytyjski i amerykanski lacznie stanowily enklawe na terytorium NRD ) rzadzona byla przez tychze aliantow zachodnich.Berlin Zachodni stanowily peryferyjne dzielnice poludniowe i zachodnie,park Tiergarten oraz niewielka czesc poludniowa centrum historycznego.
Berlin Zachodni nie byl postrzegany jako czesc RFN.Mial status obszaru specjalnego administrowanego przez aliantow,zblizony do statusu wolnego miasta.Byl to jednak specyficzny status miasta.Prawnicy zachodnioniemieccy spierali sie ,czy Berlin Zachodni nalezy uznac za okupowane i niesuwerenne terytorium Rzeszy Niemieckiej.

W 1990 r. nie bylo juz granicy dzielacej Berlin na dwie czesci.Granice te stanowil Mur Berlinski.Mur Berlinski zostal zburzony 09.11.1989 r.