Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Tam gdzie zyli Ilirowie. </b>    Najwspanialsze miejsce w Albanii wpisane na liste UNESCO.

Najwspanialsze miejsce w Albanii wpisane na liste UNESCO.

Albania
Albania, Butrint
Przejechano 2016 km

NIEDZIELA .

Obudzilam sie wczesnie.A wlasciwie obudzily mnie dzwonki.Okazalo sie,ze po naszym obozowisku spaceruje stadko krow z przywieszonymi do szyi dzwoneczkami.Ponoc ich dzwiek ma odstraszac weze.
Slonce juz jasno swiecilo.Pora bylo budzic reszte zalogi,zjesc sniadanie i ruszac w droge.
Dzis w planach mamy Butrint .Jadac do antycznego miasta mijamy slone J.Butrint i Kanal Vivari .Na miejscu parkujemy auto na duzym parkingu ( bezplatny ).Mala dziewczynka sprzedaje korale z muszli (ktore sama zrobila ) za 1 €.Kupilam jeden i dalam garsc cukierkow,z ktorych sie ucieszyla oraz kalkulator,ktorego nie chcial chlopiec w Kruje.
Kupilismy bilety wstepu.Dziecko wchodzi za darmo,a dorosly placi 700 LA ( nas to wynioslo 1400 LA )

*******************
Butrint -
jest to swietnie zachowane starozytne miasto,na terenie parku narodowego,przy slonym jeziorze oraz kanale Vivari,ktory laczy jezioro z morzem.W 1992r.Butrint zostal wpisany na liste UNESCO.
Pierwsze osady nad jeziorem Butrintit zaczely powstawac w XII w. p.n.e.Wedlug legendy miasto zalozyli uciekinierzy spod Troi.Wergiliusz poswiecil mu fragmenty " Eneidy ".Szybki rozwoj miasta rozpoczal sie w VI w. p.n.e.W II w. p.n.e. przeszlo ono pod administracje rzymska.W pozniejszym okresie byl waznym osrodkiem chrzescijanstwa.

******************
Park archeologiczny otwarty jest codziennie od 08:00 do zachodu slonca.W kasie wraz z biletem otrzymuje sie mapke najwazniejszych obiektow,szczegolowe informacje o tym miescie.Zwiedzanie parku zajmuje ok.3 godzin.
Co warto zobaczyc :

* Termy i wieza - ruiny term rzymskich i masywna wieza wenecka z XVw.,ktora strzegla przeprawy przez kanal Vivari.Idac dalej mija sie swiatynie Asklepiosa i Minerwy,termy oraz pozostalosci wielkiego teatru.Tu odnaleziono slynna rzezbe znana jako bogini Butrinti .Dalej znajduja sie imponujace ruiny centrum miasta z okresu greckiego i poczatkow panowania rzymskiego.

* Rzymskie gimnazjum i palac episkopalny - z V w.Ruiny tego ogromnego budynku pokazuja znaczenie miasta w okresie wczesnochrzescijanskim , kiedy Butrint byl siedziba biskupia.

* Baptysterium - jest to najpiekniejszy zabytek miasta.16 wysmuklych granitowych kolumn,chrzcielnica oraz niezwykle,swietnie zachowane mozaiki - pozostalosci po baptysterium z V w..Powstalo ono na miejscu wczesniejszych term rzymskich.

* Bazylika - niezwykly zabytek.Pozostalosc po monumentalnej trojnawowej bazylice,ktora zbudowano w VI w. i przetrwala ona do XVIII w.Zachowal sie m.in.rzad siedmiometrowych kolumn.

* Zamek Wenecki - W miejscu dawnego akropolu sa ruiny kosciola z VI w. oraz wybudowany w XIII w. zamek wenecki,w ktorym miesci sie muzeum ( wstep bezpl.).

* Fortyfikacje - z IV w. p.n.e. i zachowane miejskie bramy,wsrod nich wielka Brame Morska i pieknie zdobiona Brame Lwia .

Tu zakonczylismy zwiedzanie.Przeprawiamy sie przez kanal niewielkim,drewnianym promem na druga strone.Placimy 500 LA za samochod ( w jedna strone ).Piesi przeplywaja bezplatnie.
Po drugiej stronie kanalu stoi Zamek Ali Paszy - warowny zamek ,wzniesiony w XIX w. przez Ali Pasze z Tepeleny.

****************
W godzinach popoludniowych ruszamy w strone granicy z Grecja.