Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Tam gdzie zyli Ilirowie. </b>    Dluzszy odpoczynek.

Dluzszy odpoczynek.

Macedonia
Macedonia, Elszani

Zjezdzamy z wysokich i zimnych gor.O dziwo tu na dole swieci slonce , jest 28 st.C i nie zanosi sie na burze.Dwa dni chcemy odpoczac nad jeziorem.Szukamy wiec miejsca na postoj.Bardzo szybko znajdujemy to o co nam chodzilo .Niedaleko malej miejscowosci Elszani w cyprysowym lasku nad Jeziorem Ohrydzkim rozbijamy nasze obozowisko.Jest tu niewielka Plaza, malo ludzi.Super.Po drodze mijalismy sklep , wiec wszystko mamy pod bokiem.
Czas mija powoli . My leniuchujemy : opalanie,kapiel w wodach jeziora ( woda lodowata ),lowienie ryb ( i obcowanie ze zmija wodna )

....................

Jezioro Ochrydzkie – duże (358 km² powierzchni) trzeciorzędowe jezioro, leżące na Półwyspie Bałkańskim, rozdzielone granicą między Albanię i Macedonię.Jezioro słodkowodne, liczy 358 km² powierzchni. Po albańskiej stronie okoliczne tereny stanowią pola uprawne, głównie kukurydzy i zbóż.Jezioro Ochrydzkie wraz z otaczającym je regionem figuruje na liście światowego dziedzictwa UNESCO od 1979 roku. Na brzegach jeziora zachowało się wiele zabytków przeszłości, m.in. sięgająca okresu średniowiecza twierdza cara Samuela oraz zabytkowe centrum miasta w Ochrydzie, klasztor św. Nauma, liczne niewielkie cerkiewki (m.in. cerkiew św. Jana Teologa w Kaneo).
Z ryb w jeziorze występuje m.in. endemiczny łosoś Salmo letnica. Endemitem jest także gąbka Ochridospongia rotunda. Od 2000 roku BirdLife International uznaje jezioro za ostoję ptaków IBA ze względu na zimujące na nim ptaki wodne. Należy do nich hełmiatka, gągoł , perkoz zausznik , kormoran mały oraz łyska zwyczajna.