Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b> Tam gdzie zyli Ilirowie. </b>    Najwieksza atrakcja Macedonii.

Najwieksza atrakcja Macedonii.

Macedonia
Macedonia, Ohrid

PIATEK

Pakujemy samochod i jedziemy w dalsza droge.Dzis mamy w planach Ohrid.Parkujemy nasze autko przy porcie.Dzis w Macedonii swieto panstwowe Ilinden.Turystow jak na razie malo , a jest juz 10:00.W porcie stoja lodzie, ktorymi mozna poplywac po jeziorze.Wsiadamy do jednej z nich wraz z kapitanem.Najpierw obejrzymy miasto z wody , a nastepnie pojdziemy piechota.Rejs 30 minutowy kosztowal 10 €.Nastepnie idziemy zwiedzac miasto.Pogoda piekna.
Ochryda (Ochryd) to wąskie uliczki pnące się tarasami na wzniesienie, by finalnie dotrzeć do bram twierdzy Samuela i zobaczyć rozciągnięte u podnóża Jezioro Ochrydzkie. A potem znów schodzimy wąskimi uliczkami, by zobaczyć np. cerkiew św. Jana z Kaneo. Najbardziej znany zabytek i atrakcję Macedonii,sobor sw.Sofii,antyczny teatr albo cerkiew ...???.....,ktora akurat jest w remoncie i , w ktorej odbywa sie msza.Dzieci za wstep nie placa nic , a dorosli 100 DMK.Konczac zwiedzanie na straganach z pamiatkami.
Dzien mija szybko.Zatrzymujemy sie w restauracji na obiad.Zamawiamy pieczonego wegorza, dwa pieczone pstragi.Do tego pieczone kartofle i salatka balkanska.Same pysznosci.Placimy 2500 DMK.
Poznym popoludniem rzuszamy w dalsza droge.

...............................

Ohrid ma około 42.000 mieszkańców. Jest ósmym co do wielkości miastem w Macedonii. Położony w południowo-zachodniej części kraju, nad jeziorem Ohrid, u stóp gór Galiczica, w pobliżu granicy albańskiej.
Ohrid jest regionalnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i religijnym i jest największym miastem nad jeziorem Ohrid. Niedaleko miasta jest lotnisko Ohrid, jednego z dwóch międzynarodowych lotnisk w Macedonii.
Dziś Ohrid jest znanym w kraju miastem turystycznym. Dobrze zachowane stare miasto, twierdza z widokiem panoramicznym, liczne kościoły, klasztory i meczety i duże, stare jezioro,ktore przyciąga obcokrajowców z Bałkanów, ale także z Europy i Azji .W 1979 r. Jezioro Ohrid a rok później obszar wokół jeziora i miasto ( 1980 r. ) zostalo wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Co warto zobaczyc :

W mieście zachowały się liczne cerkwie -
a) cerkiew św. Zofii - jeden z najważniejszych zabytków Macedonii, powstały w XI wieku. Pierwotnie była katedrą bułgarskich eparchów arcybiskupów Ochrydy, w okresie panowania tureckiego zamieniono ją w meczet. We wnętrzu świątyni zachowały się freski z XI–XIII wieku. Wizerunek cerkwi znajduje się na banknocie 1000 denarów macedońskich.
Wstep platny.Dzieci - bezplatnie , a dorosli - 100 DMK.Miejscowi placa mniej jak nas poinformowal pan w kasie.Pytanie : dlaczego ?
b) cerkiew św. Pantelejmona wg legendy wybudowaná w dzielnicy Plaosnik jeszcze w czasach, gdy przebywał tu św.Kliment. To właśnie tu odbywał on studia nad cyrylicą. Tu też ponoć własnoręcznie zbudował kryptę, w której został potem pochowany w 916 r. Za czasów osmańskich najpierw przekształcony w meczet, a potem zniszczony, odrestaurowany na początku XXI w. Uważany za najważniejszą macedońską świątynię, jest celem pielgrzymek wiernych w okresach świątecznych ,
c) św. Jana w Kaneo – prawosławna cerkiew nad brzegiem Jeziora Ochrydzkiego, na terenie miasta Ochryda, w dzielnicy Kaneo.
Powstała w XIV w. lub, według innych źródeł, w1447 r. Budynek został zaniedbany w okresie przynależności Macedonii do Imperium Osmańskiego; dopiero w końcu XIX w. dokonano renowacji znajdujących się w nim fresków i wykonano nowy drewniany ikonostas. Na początku XX w. w cerkwi wykonano nowe podobizny kilku świętych oraz Matki Bożej. W kopule znalazło się malowidło Chrystusa Pantokratora w otoczeniu ośmiu aniołów i proroków
d) cerkiew św. Klemensa z XIII wieku,
e) cerkiew św. Jerzego,
f) cerkiew św. Zauma,
g) cerkiew św. Petki miniaturowa cerkiew, zbudowana nad brzegiem jeziora poniżej cerkwi Jana w Kaneo, całkiem nowa, bo oddana do użytku w 1993 r.;
h) cerkiew św. Stefana,
i) ruiny bazyliki św. Erazma - z IV wieku,
j) ruiny twierdzy cara Samuela - pochodząca z X- XI w., z czasów gdy Ochryda była stolicą państwa bułgarskiego, rządzonego przez cara Samuela. Stoi na wzgórzu, górującym nad miastem. Do dziś zachowały się potężne mury i kilkanaście wież obronnych. Z murów, po których szczycie można spacerować, rozpościera się piękny widok na miasto i jezioro. Prace archeologiczne potwierdziły, że twierdzę wybudowano w miejscu, gdzie kiedyś stała inna twierdza, pochodząca z IV w. p.n.e., wybudowana prawdopodobnie przez panujących tu wtedy Macedończyków.
Wstep platny.Dzieci - bezplatnie , a dorosli - 30 DMK.
k) starożytny teatr – budowla pochodząca z okresu hellenistycznego, znajduje się w mieście Ochryda w Macedonii. Został zbudowany w 200 roku p.n.e. i jest jedynym teatrem tego typu w kraju, pozostałe trzy w Skupi, Stobi oraz antycznym mieście Heraklea Linkestis są z czasów rzymskich. Nie wiadomo jak wiele osób mieścił pierwotnie teatr, do dzisiejszych czasów zachowała się tylko część dolna. Otwarty teatr ma idealną lokalizację, otoczony dwoma wzgórzami chroniony jest przed wiatrem, który mógłby zakłócać akustykę podczas występów.
W czasach rzymskich, teatr był również wykorzystywany jako arena walk gladiatorów. Jakkolwiek, od kiedy teatr stał się również miejscem egzekucji chrześcijan przez Rzymian, gwałtownie zamienił się w miejsce nielubiane przez okolicznych mieszkańców. W efekcie, po upadku Cesarstwa Rzymskiego, teatr został opuszczony i doprowadzony do ruiny. Na szczęście większość budowli zachowała się, aby zostać przypadkowo odkrytą w 1980 roku. W czasie prac wokół okolicznych domów, znajdowano duże bloki kamienne z wyrzeźbionymi podobiznami greckiego boga Dionizosa i muz, doprowadziło to archeologów do przekonania, że w pobliżu musi być grecki teatr
l) muzeum piśmiennictwa słowiańskiego,
m) zabytkowy klasztor św. Nauma - 25 km na poludnie od Ohrid.

CIEKAWOSTKI :

a)
2 sierpień - swieto panstwowe Ilinden - Dokładnie 109 lat temu, w najwyżej położonym mieście macedońskim – Kruszewie wybuchło powstanie ilindeńskie, które połączyło lokalnych mieszkańców (udział wzięło ok. 800 osób, także z okolicznych wsi) w walce przeciwko rządom Osmanów. Powstanie trwało zaledwie 10 dni, ale podobnie jak polskie powstanie styczniowe, miało fundamentalne znaczenie dla oporu przeciwko nasilającej się przemocy ze strony władz i dziś symbolizuje walkę narodową o niepodległość. Jego znaczenie dla Macedończyków jest znacznie większe, niż powstanie styczniowe dla Polaków .
b)
Zaciekawienie krajem pojawiło się już w drodze do Ochrydy. To co nie dawało mi spokoju to fakt, że mimo iż jestem w Macedonii, flagi tego kraju są w mniejszości. Wszędzie przy drodze widziałem czerwone flagi z orłem. Flagi Albanii. O co tu chodzi, dlaczego tak się dzieje i z czego to wynika ? Okazalo sie , ze jest to pochodną walk w Kosowie, bo w tym samym czasie dali o sobie znać także Albańczycy z Macedonii. Po rozmowach dostali jako mniejszość prawo, że jeśli w miejscowości przynajmniej 23 procent ludności to Albańczycy, mogą wywieszać flagi tego kraju. Jak się okazuje skwapliwie z tego przywileju korzystają.