Geoblog.pl    mirka66    Podróże    <b>Litwa i Lotwa</b>.    Miasto Kolorowych Krow.
2017

Miasto Kolorowych Krow.

Łotwa
Łotwa, Ventspils

Niedziela

Dwa dni odpoczynku dobrze nam zrobily.Zadowoleni i wypoczeci ruszamy w dalsza droge.Chociaz mamy maly niesmak.Okazalo sie , ze ceny w cenniku na tym campingu moga ulec zmianie o czym sie przekonalismy na wlasnej skorze.Wlasciciele mieszkaja w Hamburgu.Wczoraj wyruszyli w droge powrotna do domu.Pod ich nieobecnosc brat wlascicielki postanowil troche zarobic i podniosl ceny .W sumie zaplacilismy 71 €.O 20 € wiecej jak nam mowila wlascicielka .No coz bywa i tak.Na wszystkim idzie zarobic.Pakujemy nasze rzeczy po obfitym sniadanku i ruszamy w droge.Kierunek Windawa ( Ventspils ).

Windawa- (łot. Ventspils) – miasto na Łotwie, miasto wydzielone, położone nad Morzem Bałtyckim, u ujścia rzeki Windawy (Venty), w zachodniej części Kurlandii, duży niezamarzający port przeładunkowy (głównie paliwa i surowce mineralne z Rosji) oraz pasażerski (połączenia z Lubeką, Rostockiem, Karlshamn, Nynäshamn oraz wyspą Saaremaa), posiada port lotniczy, ośrodek akademicki, turystyczny i sportowy (łotewskie centrum olimpijskie, klub piłkarski FK Ventspils i klub koszykarski ).

Miasto zostało po raz pierwszy wspomniane w kronikach w 1290 roku. Windawa została założona przez niemiecki zakon kawalerów mieczowych, władający w XIV wieku ziemiami obecnej Łotwy. Bracia zakonni wybudowali u ujścia rzeki Windawy zamek, wokół którego rozwinęła się osada handlowa. W 1378 otrzymała ona prawa miejskie, była również członkiem Hanzy. Już w tym czasie powstał tutaj ważny port. Od 1561 Windawa należała do Księstwa Kurlandii i Semigalii, lenna Rzeczypospolitej. W 1659 r. została zdobyta przez Szwedów pod dowództwem Douglasa. W 1795 włączona do Cesarstwa Rosyjskiego. Od XIX wieku ważny ośrodek kultury łotewskiej. Do 1914 r. ważny ośrodek eksportu zboża, lnu i drewna. Podczas I wojny światowej (wrzesień 1914) windawska latarnia morska stała się celem ataku niemieckiej marynarki wojennej. Windawa znalazła się pod okupacją niemiecką w 1915 r. W styczniu 1919 r. miasto zostało zajęte przez bolszewików, a w lutym ponownie przez wojska niemieckie znajdujące się nadal na terytorium Łotwy. W czerwcu tegoż roku Windawa została wyzwolona przez oddziały łotewskie. W 1921 r. liczyła 7.200 mieszkańców. Jesienią 1939 r. ZSSR wymusił na Łotwie pozwolenie na utworzenie baz wojskowych w szeregu miast, w tym i w Windawie. Okupowana przez wojska sowieckie w czerwcu 1940 r., 29 czerwca 1941 r., po bombardowaniu przez Luftwaffe zajęta przez Niemców. Do ponownej okupacji sowieckiej w 1945 r. miasto było ośrodkiem masowych ucieczek przez Bałtyk ludności łotewskiej do Szwecji. Obecnie posiada najwyższy w kraju PKB na jednego mieszkańca i najniższy wskaźnik bezrobocia.

W Windawie warto zobaczyć:

a) zamek kawalerów mieczowych z końca XIII wieku z bezcennymi malowidłami ściennymi. Obecnie mieści się tam muzeum historii miasta.
b) Stare miasto ma charakter zabudowy niskiej, w większości drewnianej.
c) muzeum kotwic oraz kolejka wąskotorowa.
d) klasycystyczny kościół katolicki p. w. Krzyża Świętego z zabytkowym wyposażeniem wnętrza.
e) klasycystyczny kościół luterański p. w. Świętego Mikołaja
f) promenada Ostgals oraz skansen
g) Plaża w Windawie posiada od 1999 Błękitną Flagę. Dla zwiedzających udostępnione jest południowe molo przy wejściu do portu. Ok. 13 km na północ od miasta znajdują się astronomiczne radary VIRAC (Ventspils Starptautiskais Radioastronomijas Centrs), zamontowane tam w okresie sowieckim. Do 1994 istnienie tych instalacji było trzymane w ścisłej tajemnicy.
h) kolorowe krowy jest tu wiele kolorowych krów, które zostały w tym mieście po Paradzie Krów w 2002 roku.
i) wystawa dywanow kwiatowych.

Po dlugim spacerze troche zmeczeni wracamy pod zamek.W piwnicy zamkowej znajduje sie piekna kawiarnia w stylu XIV- wiecznym.Wszystko robione i przygotowywane na miejscu.Zamowilismy kawe i goraca herbate oraz tutejsze cukiernicze specialy.Nazw niestety nie idzie spamietac po lotewsku .Moge tylko powiedziec , ze bylo to pyszne.
Powoli ruszamy do naszego auta i obieramy kierunek - Polwysep Kurlandzki.